Norway Calling skal sette syv norske artister i kontakt med internasjonale plateselskap og radiostasjoner.

Elsa & Emilie Foto: Stian Andersen

Musikkonferansen Trondheim Calling arrangeres for 7. gang i februar. Konferansen lanserer nå det nye konseptet Norway Calling hvor syv norske artister får mulighet til å komme i kontakt med internasjonale plateselskap som Bella Union, PIAS og Rough Trade Records og internasjonale radiostasjoner som Amazing Radio og Flux FM.

Norway Calling begynner fredag morgen under konferansen med at de syv artistene alene eller sammen med sine management gjennomfører en muntlig tre-minutter pitch om seg selv foran de 30 tilreisende internasjonale selskapene. I etterkant av pitch får aktørene muligheter til 20 minutters en-til-en møter med utvalgte internasjonale aktører.

Skal gi tilbakemelding
Et lytterpanel bestående av blant annet Simon Raymonde fra plateselskapet Bella Union(John Grant, Fleet Foxes), Paul Jones fra plateselskapet Rough Trade Records (Warpaint, Alabama Shakes) og Melanie Golin fra den tyske radiostasjonen Flux FM skal gi tilbakemeldinger på deres låter foran konferanse-publikummet.

Alle artistene som deltar på Norway Calling spiller to konserter i festivalens kveldsprogram og de internasjonale gjestene forplikter seg til å se artistene live og gi tilbakemeldinger i etterkant.

– Vi håper at Norway Calling vil bidra til å synliggjøre flere eksport-klare norske band for internasjonale aktører. Mange norske selskap har vist stor interesse i at vi fant på noe nytt som dette», sier bookingsjef Markus Sletten i Trondheim Calling i en pressemelding.

Artistene som er plukket til Norway Calling er:
Agy (SKOG MGMT, Mano Music)
Dreamarcher (Indie Recordings)
Elsa & Emilie (Artist Vision, Sony Music, Polar Artist)
Ludvig Moon (Riot Factory, Artistpartner)
Henrik The Artist (Mandelbaum Management)
Frøder (Toothfairy/Sony Music, JS artist)
Hajk (Jansen Plateproduksjon)

Publisert:

Del: