Fra ballet til isdans. Fra storbyen til heimbygda. Og fra lyriske pianostykker til elektronisk pop, countryrock og moderne jazz.

Still fra videoen "Ice Rink", © Fredrik Storsveen/Fredrik Number Five

Velkommen til Ballades faste spalte for presentasjon av aktuelle videoer og artister her hjemme. Selv om julen nærmer seg, er det fremdeles mange nye plater som slippes. Vi går derfor ganske rett på, med det vi vil kalle en bred og variert meny.

 

JOHN VEGARD SCHOW: Fog

Vi starter opp med et stykke lyrisk pianomusikk, komponert, produsert og fremført av John Vegard Schow. Han skriver musikk innen et bredt spekter av sjangre, og har gitt ut CD-plater både i Norge og England. Blant annet har musikken hans nådd ut til mer enn 80 land gjennom TV-serien ”Vennebyen”.

På denne stilsikre videoen har John Vegard Schow samarbeidet med regissøren Kristoffer Nylund Grindheim. Danseren er Klara Mårtensson fra Den Norske Opera og Ballett. ”Fog” er del av en serie med singler, som vil bli sluppet frem til et nytt album foreligger i februar 2020. Notene til i alt 13 melodier vil også bli utgitt gjennom Norsk Musikkforlag.

Schow vokste opp i Oslo, og er førstelektor i musikk ved NLA Høgskolen. Han har turnert med musikken sin i Europa og USA, og driver sitt eget Make Music Studio.

 

HANNE KOLSTØ: Heime

Hanne Kolstø, opprinnelig fra Sykkylven, er tilbake med nok en fin video. Den er lagd av designstudioet StorakerSchwartz, som sier dette om minifilmen:

– Kolstø synger i låta ”Heime” om å lengte hjem til fjell og fjord. På en bymodell av papp og papir projiseres film av en reise fra storby – ut i naturen – til fjell og fjord. Nærbilder av Kolstø projiseres på de samme papir-/pappbygningene – og det fragmenterte ansiktet som avbilder seg understreker tvilen, som så mange kan kjenne på, i forhold til hvor man egentlig hører hjemme.

Hanne Kolstø er ellers dobbelt aktuell. Først med det digitale albumet Jue: Remiks, og nå også med selve albumet Jue, som har offisiell slipp i dag. Det nye albumet er utgitt på Jansen Records, og er som vanlig skrevet og fremført av Kolstø. Blant musikerne og medhjelperne finner vi Øyvind Røsrud Gundersen, Elisabeth Mørland Nesset, Morten Martens, Sigurd Thomassen og Andreas Stensland Løwe.

Den offisielle slippkonserten for Jue er 30. november på Blå i Oslo, med Liive som oppvarmingsartist.

 

LIIVE: When The Day Is Over

Nettopp Liive, eller Live Foyn Friis fra Asker, er vår neste artist. Dette er premieren på en helt ny video. Live Foyn Friis har gitt ut flere plater tidigere, og opplever nå stor suksess i Danmark med sitt elektropop-prosjekt Liive. Hun har spilt support for Britney Spears, Mø og Kim Larsen, og vant Live Camp-prisen for beste performance i 2018 på Smukfest.

– Danmarks mest lovende jazz-pop-talent er norsk, slo Dagens Næringsliv fast. I nabolandet har den norske sangeren og låtskriveren særlig vakt oppsikt med sangen ”København”, som hun fremfører på norsk. Den nye sangen ”When The Day Is Over” er hentet fra albumet Foyn, som kom ut for en knapp måned siden.

Den offisielle slippfesten for Foyn, som er hennes sjette album, skjer på Skatten Oslo, torsdag 21. november. Her stiller hun med et orkester med syv musikere, inkludert saxofon-rekke og kor. Pysj, med Solveig Sørbø i spissen, vil være oppvarmer.

Videoen er lagd av Mali Galaaen Rosseth, som egentlig er dokumentarfilmskaper. Og som rekrutterte naturistene i videoen gjennom en gruppe på Facebook.

 

SIGURD HOLE: Duggdråper

Duggdråper i lydform, har denne sangen blitt beskrevet som. ”Duggdråper” ble sluppet fredag 1. november, som en forsmak på et album som kommer til neste vår.

– De lyse flageolettene som danner basisen for den harmoniske og rytmiske fremdriften i låta, gjenspeiler den lyden jeg forestiller meg en duggdråpe lager akkurat i det øyeblikket den slipper tak i strået og faller ned mot bakken, sier Sigurd Hole selv.

Det nye albumet ble spilt inn i The Arctic Hideaway på den lille øya Fleinvær utenfor Bodø. Innspillingen – som inkluderer naturlyder – bygger opp en historie om menneske, musikk og natur.

– Jeg er opptatt av hvordan våre omgivelser reflekteres i oss som mennesker – og hvordan naturen er med på å forme oss. Det å spille inn på en relativt øde øy gir en helt egen ro, en egen form for både innvendig og utvendig stillhet.

Sigurd Hole er fra Elverum, og har jobbet med artister som Karl Seglem, Helge Lien, Eli Storbekken, Jon Eberson Group og Eple Trio. I 2018 ga han ut sine to første album i eget navn, trioalbumet Encounters og soloalbumet Elvesang.

 

THE LATE GREAT: Just Like Saro Jane

Trommeslager Alexander Lindbäck er en ildsjel, som spiller på svært mange av de norske Nordicana-platene om dagen, inkludert ferske utgivelser med Signe Marie Rustad, The Secret Sound Of Dreamwalkers og Unnveig Aas. Vi har tidligere i år også presentert ham som en del av Mad King Edmund, der han spiller sammen med den amerikanske artisten Ed Pettersen.

I tillegg driver den driftige musikeren plateselskapet Safe & Sound Recordings, der vi blant mange andre finner The Late Great fra Tromsø. Dette bandet debuterte med Songs From The 21st Century i 2016, og ga i februar i år ut det kritikerroste albumet Temporary Love Songs.

”Just Like Saro Jane” ‎er hentet fra det siste albumet, og ble håndplukket av regissør Michael Ludvigsen, som også står for filming og klipp. Musikkvideoen ble sluppet nå på onsdag, og fletter sammen Tor Thomassens låtunivers med dramatisk tematikk fra regissørens eget liv.

The Late Great består av Ottar Tøllefsen (trommer, perkusjon), John Lupton (perkusjon, kor), Ariel Joshua (bass), Stian Grønbech (elektrisk gitar), Erik Nilsson (tangenter) og Tor Thomassen (vokal, gitar). Låten er produsert og mikset av Ariel Joshua, og er innspilt i Kysten Studio i Tromsø.

 

OKAY KAYA: Baby Little Tween

“Baby Little Tween” er fra det kommende albumet Watch This Liquid Pour Itself. Dette er den nye utgivelsen til norske Okay Kaya. Hun bor i dag i New York, og har kontrakt med det velrennomerte, amerikanske indie-selskapet Jagjaguwar Records.

Okay Kaya, alias Kaya Wilkins fra Nesodden, har regissert videoen selv, i samarbeid med Adinah Dancyger. I likhet med videoen til forgjengeren ”Ascend and Try Again”, som vi presenterte i Ballade Video nr. 23, er denne spilt inn i Niseko i Japan.

Som vanlig kommer Okay Kaya opp med en usminket tekst, som denne gangen starter slik:
I ride the mood / baby little tween / mood riding / riding on your dick / the only vice i’ve left …

Videoen slutter med et poetisk etterspill, fylt av mystiske ekko, som det også er all grunn til å spisse ørene for.

 

CATHRIN GRAM: Survive

”Survive” er skrevet av den ferske artisten Cathrin fra Oslo. Hun heter egentlig Cathrin Gram, og har blant annet jobbet som frilans skuespiller og manusforfatter. Hun har også markert seg som programleder, reporter og produsent i radio og TV.

Cathrin Gram har tidligere vært aktiv som vokalist i ulike band, og debuterer her som soloartist i voksen alder. Hun la ut den digitale låten ”The Fall” i august, og følger her opp med ”Survive”, med en video som er regissert, klippet og filmet av ektemannen Christian Scharning.

– Jeg har fulgt musikkdrømmen. Mitt største ønske er at lytterne kjenner seg igjen i tekstene og i låtene mine, og at musikken vekker følelser. Det er fra følelsene låtene mine kommer, sier hun selv.

I dag, 15. november, slipper Cathrin EP-en “Anyone But Yourself”. Den er skrevet av henne selv, og er produsert av Henrik Skram og Nils Martin Larsen.

 

FREDRIK NUMBER FIVE: Ice Rink

Vi startet med en video med hovedfokus på dans, og slutter slik også. Denne gangen er det snakk om isdans, og premieren på en splitter ny sang og musikkvideo med Oslo-artisten Fredrik Number Five, som slippes i dag.

– Den tredje sangen i Fredrik Number Fives kjærlighetssang-prosjekt handler om en gutt som blir knust av sin kunstløp-elsker. Med store trommer og et tydelig narrativ er det en ode til sent 70-/tidlig 80-talls popmusikk. Som de forrige sangene handler det om ung, naiv og ambivalent kjærlighet.

I den morsomme videoen spilles Fredrik Number Five av danseren Natanya Helena Kjølås, mot elskeren, med maske laget av grafisk designer Herman Breda Enkerud. Han har også stått for den visuelle profilen til hele prosjektet.

– Videoen reflekterer over kjønn, seksualitet og fiksjon, og er regissert, filmet og klippet av meg selv, forteller Fredrik. De to tidligere låtene i prosjektet heter ”Stretch Armstrong” og ”I Don’t Know”.

 

Vi ønsker som vanlig alle en god og musikalsk helg. Vi tar som alltid gjerne mot nye forslag til videoer vi bør presentere. En omfattende samleside med nyere norske musikkvideoer finner du her.

Publisert:

Del: