Sanne Kvitnes (Foto: Skjermbilde Musikkteaterprisen 2020)

Understudyen som ble musikalstjerne

Sanne Kvitnes kom som et skudd inn på musikalscenen våren 2020 – nå er hun Årets musikalartist. Mandag ble flere priser i musikkteater delt ut.

NyhetKoronasituasjonenScenekunst

Årets Musikkteaterpriser er delt ut. Så som i himmelen er Årets musikal, nykommeren Sanne Kvitnes er Årets musikalartist, og MusikalLab vant Åpen kategori. Det skriver Musikkteaterforum i en pressemelding.

Musikalartist Sanne Kvitnes kom som et skudd inn på musikalscenen våren 2020 da hun hoppet inn i rollen som Florence på svært kort varsel før premieren på musikalen Chess på Folketeateret. Superlativene satt løst da juryens begrunnelse ble lest opp under den direktestrømmede prisutdelinga:
– Kvitnes har stålkontroll på de krevende sangene med sitt store vokale register og sin særpregede klang, hun utfordrer medspillerne og står sterkt i møte med sine mer kjente motspillere. Sanne Kvitnes er eksemplet på at under kan skje på en scene, selv når verden utenfor er som mørkest.

Understudy’en klarte å slå juryen i bakken med sin innsats, og ble altså belønnet med tittelen Årets musikalartist. NRK skreiv om Kvitnes at «Karoline Krüger, som kort tid før premieren måtte kaste inn håndkle på grunn av en skade, kan være stolt av sin understudy» i sin anmeldelse etter premieren.

Konferansierer Jannike Kruse og Sindre Postholm, og prismottaker Sanne Kvitnes (t.h.). (Foto: skjermbilde Musikkteaterprisen)

Årets feiring av norsk musikkteater ble gjennomført som en direktesendt livestrøm ledet av Jannike Kruse og Sindre Postholm.

Så som i himmelen – en historie mange kjenner – settes stadig opp på scener rundt om i Norge. Nå er den kåret til best i musikal-Norge, i versjonen som ble satt opp på Oslo Nye Teater. Tross flere gode enkeltprestasjoner var det særlig den kollektive skapergleden i alle ledd, fra regi, koreografi og scenografi, til skuespillere og musikere, som juryen ville berømme som den viktigste faktoren for musikalens suksess. Musikalen er et samarbeid mellom Oslo Nye Teater og Thalia Teater. Som mange andre scener og produksjonsteam, har folkene bak de prisvinnende forestillingene måttet tenke nytt i 2020, med mange publikumsbegrensninger.

Musikkteaterprisens Åpen kategori ble delt ut for første gang. Juryen begrunner sin tildeling blant annet med MusikalLabs innsats for å løfte frem ukjente musikaler til et nytt publikum.

Sendinga, inkludert takketaler, kan ses her.

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio