Ikke hørt om dem, sier du? Bandet består av fem menn tidlig i 20-årene med utspring i Oslos hardcoremiljø, har gitt ut albumet ”Calling In Dead”, som av Aftenposten ble kåret til en av 2000s 50 beste plater. I sommer skal gruppa på sin tredje europaturné – hvor gruppa har lagt opp til utrolige 39 konserter på like mange dager. Dette innebærer spillejobber på minst to festivaler i Tyskland, to i Nederland og en i Frankrike. Briskeby og Bugge Wesseltoft på andreplass, skal til sammenligning spille på fire festivaler hver.
I kveld er det altså mulig å oppleve gruppa som har tatt navnet fra erkeskurken i ”Dallas” på So What i Oslo. Og i midten av mai kommer gruppas nye minialbum ”The Perfect Drama” – på hollandske Coalition Records.
–Med ”Calling In Dead” var det hardkjør fra første til siste stund, men denne gangen har vi tatt oss tid til å eksperimentere mer. Men det er fortsatt intens og kaotisk bråkerock vi spiller, selv om den er blitt mer melodiøs. Denne gangen har vi prøvd å skrive låter, istedenfor bare å skru forsterkeren på maks og bråke i vei, sier gitarist i JR Ewing, Erlend Mokkelbost.
– Festivalene vi skal spille på er ikke av samme størrelsesgrad som festivalene Briskeby skal spille på; det er vel trolig snakk om bare en brøkdel av publikummet, men det er klart det er moro at vi er så etterspurt, flirer Mokkelbost.
Men med ni norske artister på årets Roskildefestival som høydepunkt, er ikke JR Ewing alene om å være etterspurt i utlandet. Racing Junior Records har allerede booket St. Thomas og Ai Phoenix til to festivaler hver, og håper at tallet øker til minst det dobbelte ved hjelp av festivaler i Spania og Portugal.
Norsk jazz er også etterspurt, og da altså spesielt Bugge Wesseltoft og hans New Conception of Jazz. Med spillejobber på Montreal, Istanbul, Nice og North Sea Jazz Festival gjør Bugge seg sterkt bemerket. Også Beady Belle burde være fornøyd med spillejobber i Istanbul og Montreal, mens Supersilent og Jaga Jazzist får med seg en jazzfestival hver i sommer.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.