To uker før hun arrangerer en ny festival i en metta hovedstad sitter konsertagent og daglig leder Erica Leypoldt på et kaffehjørne bak Stortinget. I det intervjuet begynner, dukker Pernille Torp-Holte opp, mangeårig manager for flere store norske artister. Vi sier hei og hvordan går det og ganske raskt kommer den intense sesongen som nå er i gang opp. Torp-Holthe nevner en større konsert på en av byens største scener, hun er usikker på bemanninga.
– Jeg må vel ut og selge merch sjøl, tror jeg.
– Ja, vi får bare være rause med hverandre framover. Det er tydelig hos flere nå, at vi må bare gi hverandre rom, svarer Leypoldt. Dette er mer enn den hverdagslige «det er så mye å gjøre»-bransjepraten. Eller er det dette som er den nye normalen?
– Teknikere er kanskje vår største utfordring. Kabalene! Vi legger vikar på vikar på vikar. Alle er forsinka på dét.
To uker etter har Leypoldt vært sjef for sin første festival – Loaded på kontraskjæret, med norske og internasjonale artister – som en pangstart på en sommer uten sidestykke i norsk konserthistorie. På tampen av pandemien fusjonerte det norske agentselskapet hun og venner og kollegaer starta for fem år siden, inn i Folkert Koopmanns FKP Scorpio. Dermed har FKP Scorpio majoriteten i nye FKP Scorpio Norge.
Til oslofestivalen Loaded støvsugde Leypoldt og kollegene nettverket sitt for teknikere, den største mangelen i arrangementssommeren 2022. Men de merker også andre etterslep av toogethalvt år nedstengt konsertliv:
– Jeg tror ikke hva man vet helt ennå hva to år med – alt etter periodene – en slags inaktivitet har gjort med oss. Folk har forsvunnet, spesielt i produksjonsteknisk ledd. Men det er også så mye menneskelig – så vi vet liksom ikke hvordan vi funker nå, når vi er på max igjen. Det er nok mye usikkerhet rundt, alle gjør sitt beste, men forutsetningene er så endra, sier hun.
– Det dere driver med, som fag, det er problemløsning, og veldig her og nå, og hvis du ikke har apparatet stående tar alt lenger tid når du skal ha det i gang?
– Nettopp. Og vi har ikke tid, ikke sant. Vi ser at leverandører i alle ledd, infrastruktur, scene, folk i det hele tatt, er mye mer pressa. Så mye skal skje på samme tid. Det blir spennende å se om det er vanntette skott.

Matt Berninger i The National skuer ut over publikum og Rådhusplassen i Oslo på den nystarta festivalen Loaded 9. juni. (Foto: Johannes Andersen)
I vår rapporterte både Ballade og større medier om at mange konsertsteder regnet med at en tredel ikke møtte opp, tross kjøpt billett.
Nordic Live representerer nærmere 90 norske band/artister, og ble starta av 2017 av Leypoldt, Kim Nordbæk, Ottar Schanke Eikum og Joël Schwalenstöcker. I 2020 gikk det tyske agenturet FKP Scorpio inn som eiere, og Nordic Live og FKP Scorpio Norge havnet side om side i samme familie. Mot slutten av 2021 fusjonerte de, og FKP Scorpio blir største eier. Tilbake står FKP Scorpio Norge.
– Pandemien overskygger ganske mye i denne perioden. Men vi fikk en kjemperessurs med nettverk og kollegaer i andre land. Vi kan koordinere turneer med andre land. Vi kan tilby internasjonale ting inn i det norske markedet, og kan i det hele tatt tilby mer i våre norske samarbeid, beskriver Leypoldt.
De er sånn sett eksempel på en globaliseringstendens som har kommet sterkere inn over landegrensa de siste årene, der både norske agenter og arrangørselskap helt eller delvis får internasjonale eiere.
– Vi utfyller hverandre. For eksempel kan vi ha søsterfestivaler i Sverige og Danmark å legge ruter med. Det handler om å hekte seg på der det gir mening.
Leypoldt mener konsollideringa skjer enten aktører her hjemme har ønska å beholde liveselskapene på norske hender eller ikke.
Ballade.no har snakka med mange i konsertapparatene rundt i landet som ganske unisont sier at bemanningsutfordringene la en spesiell startgrop for festivalsommeren 2022.
– Kompetanseunderskuddet er stort i hele bransjen vår nå. Mange har stått i så ekstreme situasjoner at det kanskje er nå smellen kommer, sa lederen i Norske Kulturarrangører, Tone Østerdal, i mai.
Hvordan blir da høsten etter denne stuntinga?
Som et tydelig a propos haster ei rød dressjakke i lin forbi utafor kafévinduet. I Akersgata, i retning Stortinget, er tidligere kulturminister Abid Raja underveis til noe.
Konsertsommer 2022
I en serie intervjuer med konsertarrangører og andre nøkkelpersoner setter Ballade fokus på livebransjen i Norge – hva er de kortsiktige og langsiktige følgene av pandemien, økonomien og kulturpolitikken, og hvilke internasjonale trender møter de og publikum? I morgen på Ballade.no: Musikkbooker i Roskilde Festival Stefan Gejsing.

Terje Boye Hansen er død
Dirigent Terje Boye Hansen sovnet stille inn om morgenen onsdag 5. november etter lengre tids kreftsykdom.

Et sonisk postkort av Oslo
Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott
Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep
Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen
– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive
– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.



































