For å få inn alle som ville oppleve den uvanlige samarbeidskonstellasjonen måtte man arrangere ekstrakonserter både i Bergen, Stavanger og Leirvik, og et flertall av publikummerne var ungdom som ellers ikke renner ned dørstokkene når Beethoven, Stravinskij og Geirr Tveitt står programmet.
Kritikernes dom var også gjennomgående positiv. Bergens Tidende slo fast at kombinasjonen Ylvis og BFO var oppskriften på en suksess: «Sammen er Ylvis og BFO dynamitt!».
Stavanger Aftenblad ga orkesteret ros for et dristig crossover-prosjekt under tittelen «Ylvis – flyter på sjarm og orkester-schwung.». I Førde hvor 2000 mennesker fylte idrettshallen, slo avisa Firda på lederplass fast at denne typen konsert «er nøkkelen til å nå nye publikumsgrupper og reise ein ny konserttradisjon. Dette er ikkje ein måte å forflate den klassiske musikken på, det er å ta bort det finkulturelle gravalvoret og åpne dørene for folk som elles ville snu Grieg og Mozart ryggen.» Avisen trodde også at samarbeidet med Bergen Filharmoniske Orkester ville blir en vitamininnsprøytning for fylkets eget musikkliv.
BFO har forøvrig satt ny publikumsrekord for sesongstart. Nærmere 17.000 publikummere har hørt orkesteret siden sesongens første konsert 15. august.
– Vi har satset på produksjoner for å nå et nytt publikum, og kan bare konstatere at det har gått over all forventning, sier direktør Lorentz Reitan i en pressemelding.

Seks halvsannheter om Spotify
Det er mange som har meninger om musikkstrømmetjenester, og særlig om Spotify. Det skulle bare mangle. Det siste året har gründer Daniel Ek solgt aksjer og hentet ut noen milliarder, og i sosiale medier og diverse debattfora dominerer som vanlig kritikk og frustrasjon. Noe er bygd på kunnskap og analyse fra statistikk og data, annet på anekdotiske bevis og ad hoc-data fra egne erfaringer og nettverk, skriver musikkviter Audun Molde.

Ballade jazz: Bang Bang
Kan vi oppleve tid gjennom rytme? Kritikar Torkjell Hovland reflekterar rundt nye album frå Karl Bjorå, Telehiv, Building Instrument og Hulbækmo/Kalman i Ballade jazz.

Astrid Kvalbein gjenvalgt som rektor ved Norges musikkhøgskole
Kvalbein blir rektor i fire nye år, med musiker og professor Morten Qvenild som prorektor.

Kunstneropphold på Folkemusikksenteret i Buskerud
Åpent for alle musikere å søke, til øving, låtskriving og fordypning i norsk folkemusikk.

Bevar Musikkbiblioteket ved NTNU!
Et så viktig universitet som NTNU må ha et rikholdig bibliotek for musikkprofesjonsutdanningen, og med kvalifiserte ansatte. Norsk musikkbibliotekforening støtter innspill om musikkbiblioteket ved NTNU, skriver Tone Nøtvik Jakobsen.

Ballade video: I stua, i limbo
Med Marie Sahba, Adam Douglas, Iris Caltwait, Intertwine, Barren Womb og ARV. Samt en fem låters mini-konsert med Sweetheart.