Hafslunds kulturpris går til en norsk kunstner som over lengre tid har markert seg innenfor sitt område, og som gjennom sin kunstneriske virksomhet har virkeliggjort en eller flere av Hafslunds verdier ved å
— være nyskapende
— videreføre og utvikle verdifulle tradisjoner
— markere en internasjonal orientering
— vise vilje og evne til å nå høye mål.
Hafslunds kulturpris består av et kunstverk, i tillegg til et beløp på NOK 250.000,-. Vinneren skal disponere beløpet til beste for en
— kulturinstitusjon,
— organisasjon
— eller gruppe
— som har til formål å skape eller fremme kulturopplevelser som er tilgjengelig for almenheten, og som trenger tilførsel av økonomiske ressurser for å utvikle eller videreføre sitt arbeide.
Om dette dramaet som vi akkurat har blitt fremført, sier komponisten selv at: «Cassandra sa sannheten, men ingen trodde på henne. Og henne føler vi samtidskunstnere oss i slekt med. Vi står her og sier de riktige ting, men blir totalt oversett. Det er vår skjebne. Inntil videre».
I Edvard Hoems norske gjendiktning er Cassandras siste replikk: «…eg bed om at det må skine på dei som kjem etter meg.»
Olav Anton Thommessen, jeg håper Hafslunds kulturpris kan bidra til at det skinner både på deg og på de som kommer etter deg, og ber deg være så snill å komme opp på scenen.
Kjære Olav Anton Thommessen, det er en ære og en glede å få tildele deg Hafslunds kulturpris på 250.000,-. Disse pengene får du jo ikke beholde selv, men som et varig minne vil jeg få lov å overrekke deg denne skulpturen av Nico Widerberg.
Vi i Hafslund ønsker med kulturprisen å hedre deg for
— din sentrale posisjon i norsk kulturdebatt gjennom flere tiår
— at du har kjempet for at norsk musikktradisjon skal være i en kontinuerlig fornyelsesprosess
— at du har tatt ansvar for at publikem får oppleve det som skapes av samtidsmusikk
— at du har markert deg som komponist, foreleser og som professor ved Norges musikkhøgskole
— og for din mangeårige og profilerte deltakelse i norsk kulturdebatt
— GRATULERER!

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Ballade og Parkteatret inviterer: Gratis konsert og videovisning – Sesongavslutning!
Søndag 27. april viser vi aktuelle musikkvideoer på Parkteatret i Oslo, med Paul-Ronney Angel som spillende gjest. Få med deg sesongens siste visning!