Vilde Fang (Foto: Marco Borggreve)

Disse er nominert til kritikerprisen

Kritikerprisene for musikk, dans og teater deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 29. september

Kunstmusikk

Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut priser. Hver av prisene hedrer en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon.
De nominerte til kritikerprisene for musikk 2015–2016 er:
Vilde Frang for Mendelssohns Fiolinkonsert på Røros med Berlinfilharmonien.

I begrunnelsen på kritikerlaget.no heter det blant annet:
«I tett samspel med eit orkester som med god grunn reknast som eitt av dei aller beste i verda, leverte Vilde Frang ei suveren tolking av Mendelssohns kjente fiolinkonsert på Røros i mai. I den første satsen balanserte solisten – med dirigent Rattle som ein strålande makker – elegant mellom tidlegromantisk forføringskunst, ikkje utan alvor, og wienerklassisk måtehald. I den andre blei sentimentaliteten som ofte heftar ved satsen blåst vekk til fordel for ei lys, frisk stemning og den tredje bobla over av humør og virtuositet, presist og energisk i alle ledd.»
Alexander Mørk-Eidem for regi på Tryllefløyten av Schikaneder og Mozart, Den Norske Opera og Ballett.

I begrunnelsen på kritikerlaget.no heter det blant annet:
Regissøren tar utgangspunkt i at Tryllefløyten var et Schikaneder-show, bestilt og framført av ham selv som en av tidens populære entertainere. Derfor det spesielle, men vellykkede valget av Atle Antonsen som Papageno. Den kreative regissøren tar oss inn i et science fiction-univers (i tråd med
Karl Schinkels scenografi i Berlin i 1815).[…] Dessuten lar «musikalsk konseptutvikler» Atle Halstensen og hans medarbeidere orkestret gå inn i et elektronisk lydunivers.»
Ingebjørg Kosmo for Anna Karenina / Rakhmaninov 4 sanger, Den Norske Opera og Ballett.

I begrunnelsen på kritikerlaget.no heter det blant annet:
«Med fire av Rakhmaninovs vakre, men dessverre mer ukjente sanger, som strålende fremføres av Ingebjørg Kosmo, en av Operaens fremragende mezzosopraner med orkesterledsagelse, som naturlig inngår som en del av forestillingen, ga hun forestillingen et ekstra løft, midt i briljant dans.»
Øvrige nominerte
I kategorien teater er Det samiske nasjonalteatret Beaivváš for Vidas Extremas, Pia Maria Roll for Nå løper vi i samarbeid med Teater Ibsen og Brageteatret og Laurent Chétouane for regi av Den Stundesløse på Nationaltheatret nominerte. De nominerte i kategorien dans er Sigurd Johan Heide og Kartellet for Doppler, Nasjonalballetten UNG for Departures, We Are Special, Evening Songs og Picture Perfect, Den Norske Opera & Ballett og Hege Haagenrud og Kate Pendry for The rest is Silence på Dansens hus.
Prisene, som er stemt frem av en samlet kritikerstand, deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 29. september kl. 11.00.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio