Lorentz Reitan

Bergens-Filharmonien sliter

Bergen Filharmoniske Orkester trenger mer penger. - Får vi ikke en realøkning i budsjettet for 2002, frykter vi alvorlig for kvaliteten, sier direktør Lorentz Reitan.

KunstmusikkPolitikk & debatt

Bergens Filharmoniske Orkester (BFO) er et nasjonalt orkester på linje med Oslo Filharmoniske Orkester, men siden 1996 har den offentlige støtten til BFO stått på stedet hvil sammenlignet med OFO. I dag får OFO tre millioner kroner mer i årlig støtte enn forholdet var mellom de to orkestrene i 1996.

— Vi er ikke ute etter Oslo-Filharmonien, men føler at støtten til oss bør ligge på samme nivå. Slik situasjonen er nå kan vi bare glemme innenlandsturneer, vi får satt opp færre av de større verkene vi skulle ønske og det blir noe som nærmer seg et umenneskelig arbeidspress på mange av musikerne gjennom skjev bemanning i ulike grupper. På sikt frykter jeg alvorlig for kvalitet, nivå, tilbud og utvikling, sier Lorentz Reitan, direktør for BFO.

Antallet musikere i BFO er blitt redusert fra 97 til 91. Nå ønsker orkesteret å komme opp på 96-nivå, og ønsker på sikt å gå opp til 106 musikere. I budsjettsøknaden til Kulturdepartementet for 2002 ønsker orkesteret en økning i støtten på til sammen 6,4 millioner kroner. Ledelsen skriver at en økning i bevilgningene er helt essensiell, blant annet for å “forsvare sin status som internasjonal institusjon gjennom en stabilisering av det kunstneriske nivå.”

— I dag tør vi ikke ansette nye folk når det blir ledige stillinger, for da binder vi oss budsjettmessig. Og siden det ikke finnes et frilansmiljø her i byen som man har i Oslo, er vi nødt til å fly inn gjestemusikere når vi setter opp større verk. Med reise-, hotell- og diettutgifter koster slike gjestemusikere oss tre ganger så mye som det ville gjort i Oslo. Tar man med at honorarkravene til både dirigenter og solister har økt betraktelig i det siste, blir situasjonen anstrengt.

— Vi opplever dette som å slite i motbakke, og situasjonen er en ekstra belastning på orkesteret. Fortsetter utviklingen slik kan vi ikke opprette orkesteret som det er i dag, avslutter Reitan.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide

Nyhet! Ballades festivalguide

Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio