Gjennom ei årrekkje har regissør Stein Winge vore engasjert i oppsetjingar ved Den Norske Opera & Ballett.
Han har regissert fleire av Nasjonaloperaens nyare verk, seinast oppsejinga av ”Jorden rundt på 80 dager”, og Christian Eggens «Eine Bitte» som vart framført førre sesong under merkelappen Verker underveis.
Til Ballade uttrykker Winge ei avventande haldning til den nye satsinga ved Nasjonaloperaen.
— Operalaboratoriet som er planlagt har jeg aldri hørt om. Det jeg vet er at jeg skulle ha gjennomført to workshops i år, som begge er avlyst, seier han til Ballade.
Kva grunngjevnad har du fått for denne avlysninga?
— Jeg har spurt om hvorfor, men har ikke fått noe svar. Disse workshopene står i kontrakten min med Operaen, men en sjef har jo anledning til å avlyse hva det skal være. Uansett har jeg ikke hørt noe om hvordan laboratoriet skal ordnes. Jeg regner med å bli kontaktet, seier Stein Winge.
Han ynskjer ikkje ynskjer å kommentera meiningsutvekslinga om Operaen ytterlegare.

– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere
Det er få band som lever ut den analoge estetikken så bokstavelig som Lommekniv. Møt ett av de spennende bandene som spiller under årets Musikkfest.

Ballade video: – Det beste vi kan være
Med Anders Buaas med Tanya Wells, Blue River, Nonne, Slug Boys, Highasakite feat. Miriam Bryant, Alan Walker og King, Maja Ratkje, Sigurd Ytre-Arne og Torstein Slåen.

– Vi vant, rett og slett! Sverre Indris Joner og "Clasicos a lo Cubano" til topps i Cubadisco 2025
Joner og orkesteret vant cubansk Grammy for sitt internasjonale samarbeid.

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim
Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser
Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".