Det er blitt noe av en juletradisjon å kunne høre Grex Vocalis før jul med solister og orkester.
I år er det altså Händels ”Messias” som står på programmet i Uranienborg kirke – søndag 3. og mandag 4. desember kl. 19.00. Oslo Barokkorkester med sin leder Knut Johannessen spiller, og solister er den unge svenske sopranen Elisabeth Holmertz, altsangerinnen Marianne E. Andersen, tenoren Klas Hedlund fra Stockholmsoperaen og den unge norske barytonen Johannes Weisser. Carl Høgset dirigerer som vanlig fremførelsene.
Ingen satser er utelatt i årets fremføring av ”Messias”, som Grex Vocalis har et spesielt forhold til. Koret står for den første norske CD-innspilling av Händels storverk med lyden fra TV-opptaket for NRK-TO julen1996.
Grex Vocalis har ellers nylig avholdt en a cappella-konsert i Uranienborg, som de beskriver som kirken med Oslos flotteste klang. Her har koret også gjort sine nyeste CD-innspillinger, senest den kritikerroste Liberté med verker av Francis Poulenc.
Om solistene
Elisabeth Holmertz, f.1976 i Göteborg, har i år avsluttet sitt sangstudium ved Norges Musikkhøgskole hvor hun studerte med Barbro Marklund. Nå studerer hun med Barbara Schlick i Wuppertal, Tyskland.
Barokkmusikken er den som ligger hennes hjerte nærmest. Sommeren 1999 vant hun prisen som «beste sanger» i den prestisjefylte konkurransen for tidlig musikk i Brügge. Samme år fikk hun meget god kritikk for rollen som «Förståndet» i «Destination:Venedig» i Göteborg. Nylig har hun vært på europaturné med Monteverdis Mariasvesper dirigert av Gabriel Garrido.
Hun kombinerer gjerne det gamle med det helt nye og er også blitt en anerkjent solist for sine tolkninger av samtidsmusikk.
Mezzo-sopran Marianne E. Andersen er utdannet ved the Royal Academy of Music og the National Opera Studio i London, og studerer nå med Ileana Cotrubas.
Marianne har vunnet mange priser og stipend både i inn- og utland. Hun har bl.a. vært finalist i den prestisjefyllte Belvedere-konkurransen i Wien, og mottok i fjor et vesentlig kunstnerstipend fra Staten.
I 1995 debuterte Marianne i Universitetest Aula med Rikskonsertenes debutstøtte. Hun har nå en utstrakt konsertvirksomhet og synger regelmessig med Norges ledende orkestre, og har gjestet festivaler som Festspillene i Bergen, Edinburgh International Festival, the Israel Festival i Jerusalem, Olavsdagene i Trondheim, Kammermusikkfestivalen i Stavanger, Kirkemusikkfestivalen i Kristiansand og Thüringen Bach-Wochen i Tyskland.
På operascenen debuterte hun som 3. Dame (Tryllefløyten) med Scottish Opera i 1998. Hun ble deretter engasjert ved operaen i Darmstadt hvor hun sang rollene Don Ramiro (La finta Giardiniera), Mercedes (Carmen), Hans (Hans og Grete) og 2. Dame (Tryllefløyten), og ved opereaene i Wiesbaden og Oldenburg, rollen som Bradamante (Alcina).
For Kulturbyen Bergen 2000 tolket hun hovedrollen Kong Eirik i Kjell Habbestads opera «the Maid of Norway», som ble urframført i Håkonshallen. Under Edinburgh International Festival i sommer sang hun Wellgunde (das Rheingold) med Scottish Opera. I 2003 og 2004 synger hun igjen Wellgunde i das Rheingold og Götterdämmerung.
Klas Hedlund (tenor) er utdannet ved operahøgskolen i Stockholm. Han debuterte i sesongen 1991/92 som «Alfred» i Folkoperans oppsetning av Läderlappen. Blandt hans senere roller kan nevnes «Nero» i Poppeas Kroning på Norrlandsoperan, «Riccardo» i
Il trionfo dell¹onore i Liège, Paris, Bryssel og Caen, «Pasquale» i Orlando Paladino og «Momo» i den TV-sendte oppsetningen av Luigi Rossis opera Orfeo på Drottningholmsteatern. Våren 1999 gjestet Klas Hedlund ved Kungliga Operan som «Ecclitico» i Haydns opera Livet på månen. Fra høsten 1999 er han ansatt ved Kungliga Operan i Stockholm og opptrer i roller som «Almaviva» i Barbereren, «Tamino» i Tryllefløyten og «Narraboth» i Salome.
Klas Hedlund har gjort plateinnspillinger av Bachs Matteuspasjon og H-mollmessen med Eric Ericson som dirigent.
Johannes Weisser (bass) studerer ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og er elev av docent Susanna Eken. Han har tidligere vært elev av Ståle Ytterli.
Han har parallelt med studiene en utstrakt konsertvirksomhet, og har siden 1999 vært engasjert som solist av blant annet Det Norske Kammerorkester, Oslo-filharmonien og Copenhagen Consort. Blant oppgaver i kirkemusikalsk sammenheng kan nevnes: Bachs Johannespasjon, Schütz: Mattheuspasjon, Rossinis Messe petite Solenelle, Faurés Requiem, Ramiréz: Misa Criolla, messer av Mozart og Schubert og diverse av Bachs kantater.
Johannes Weisser vant høsten 1998 2. pris i Ungdommens Sang- og Strykemesterskap, og ble i 1999 tildelt Ruud-Wallenbergs utdanningsstipend for sangere.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.