Av Kari Grete Jacobsen, daglig leder, Østnorsk jazzsenter
Hvilke kommunale virkemidler vil kunne bidra positivt til bedrede rammevilkår for kulturlivet generelt og særskilt for barn og ungdom?
Hvilke forventninger har dere til den nye kultur- og idrettsetaten? Hva kan forbedres i kommunens forhold til dere som aktører?
I kommunens invitasjon til dette møtet spørres det om hvilke kommunale virkemidler som kan bidra positivt til kulturlivets rammevilkår.
Det første virkemiddelet man tenker på er selvfølgelig økonomiske ressurser. Aktørene har selvfølgelig behov for økonomisk støtte, men det handler ikke bare om å få økt støtte – det handler ikke minst om stabilitet og forutsigbarhet for tilskuddene, slik at aktørene gis mulighet til å drive sin virksomhet på et forutsigbart grunnlag over tid.
Det er også viktig å huske at kommunal støtte for mange av kulturaktørene utløser støtte fra andre instanser, og at kommunen derfor må være bevisst på denne signaleffekten de besitter overfor andre bevilgende myndigheter og organisasjoner. For mange aktører ville det vært ønskelig å kunne gå fra å skrive søknader og rapporter til å inngå samarbeidsavtaler med kommunen som beskriver hva vi tilbyr hverandre av ressurser og aktiviteter.
Andre virkemidler kommunen besitter er lokaler. Det har den siste tida vært fokus på det store behovet for øvingsrom for musikere og band, og her har de fleste aktørene på musikkfeltet store forventninger til at Oslo kommune skal bidra positivt til å etablere gode løsninger for denne delen av Oslos kreative kulturmiljø.
Når det gjelder den nye kultur- og idrettsetaten, ser Jazzmiljøet i byen positivt på etableringen av en ny etat for idrett og kultur.
Vi forventer oss:
* at etaten bemannes av tilstrekkelig personale som har tid til å svare på henvendelser
* at etaten samler kommunens kompetanse innafor kulturfeltet i én avdeling
* at etaten vil tilfredsstille kulturaktørenes behov for ett sted å henvende seg (mot dagens situasjon hvor for eksempel en festival må henvende seg til ulike etater og avdelinger for å få alle nødvendige opplysninger og godkjenninger i forbindelse med avvikling av sine arrangementer)
* at etaten vil bestå av en varig gruppe med personer og at brukerne kan få tildelt faste kontaktpersoner slik at man kan forholde seg til de samme ansiktene over tid
* at etaten samkjører sitt arbeid med Oslo Promotion
Avslutningsvis må jeg også uttrykke full støtte til Oslo Musikkråd, som etterlyste anleggsplaner for kultur.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.