Moserobie_collage

Jonas Kullhammar presenterer Moserobie

Fredag startert et nytt konsept i regi av Nasjonal Jazzscene på Cosmopolite. Ideen er å vise fram artiststallen til utvalgte selskaper. Først ut i denne serien er det svenske selskapet Moserobie, som ble startet av saksofonisten Jonas Kullhammar i 2000. De siste årene har Kullhammar markert seg i Norge som musiker, og han har også sluppet flere album med norske band. – En positiv greie i dag er at flere og flere musikere tar saken i egne hender og starter egne plateselskaper, og det tror jeg er veldig bra for musikklivet, sier Kullhammar til Ballade.

Kalender

El Muro Tango & Inés Cuello

19/09/2020 Kl. 20.00

Oslo

Vinylens Verden

19/09/2020 Kl. 18.00

Rogaland

El Muro Tango & Omar Mollo

19/09/2020 Kl. 21.00

Oslo

Kampenjazz: Braid

20/09/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Av Carl Kristian Johansen

Jonas Kullhammars fremste band er kanskje Jonas Kullhammar Quartet, som har gjestet scener over hele Norge. Det var også bandet som signerte de første utgivelsene på Moserobie.

— Jeg startet Moserobie først og fremst for å gi ut mine egne skiver. Mine to første skiver, som var de første på labelen, gikk det veldig bra for. Da jeg oppdaget at gode venner hadde bra musikk som folk burde få høre så valgte jeg å gi ut deres musikk også, sier Kullhammar.

— Sterkt norsk jazzliv

Siden den gangen har viksomheten til Moserobie økt i takt med at hans nettverk som musiker har blitt større. Kullhammar har blant annet vært gjestemusiker i norske band som Motif og The Core.

— Etter som jeg har spilt mye i Norge de siste fem årene så har jeg lært å kjenne en masse norske super-musikere, som jeg også blitt god venn med. Derfor var det en naturlig forlengelse av labelen å begynne å gi ut norsk toppmusikk. Norsk jazz er for øvrig blant den beste i verden, hevder Kullhammar.

Kullhammar har kritikerroste Zanussi Five og Kornstad/Wiik Duo i stallen, og har sluppet to album av respektive band. I tillegg kommer en utgivelse av Brat, som er Kjetil Møster, Eirik Hegdal, Ole Morten Vågan og Ole Thomas Kolberg.

Ved siden av at du gir ut tre norske band, kan du si noe generelt om norsk jazz på grunnlag av dine egne aktiviteter?

— Norsk jazz er utrolig sterk på både klubb- og festivalfronten. Jeg har stort sett spilt i hele Norge og jeg blir alltid positivt motatt. Jeg er glad for det bra publikummet som finnes i Norge, og jazzklubbene er eksemplariske. Der har det svenske klubblivet mye å lære, mener Kullhammar.

Innholdet

Kullhammar markerer delvis estetisk ståsted ved dette sitatet som finne under Manifest på Moserobies sider: «Our main purpose is neither innovation nor tradition, but simply personal expression.»

Men min påstand er at Moserobies utgivelser er preget av uttrykk med sterk forankring i det amerikanske 60-tallet. Hva mener du står sterkt fra denne perioden?

— Vanskelig å si. Det er mulig at musikken er sterkt påvirket av den tidsepoken, men ettersom de fleste musikerne på Moserobie er i 30-års alderen så finnes det også sterke influenser fra annen musikk. Men, det er klart, for jazzen så var 60-tallet veldig sterkt med alt som skjedde rundt John Coltrane, Miles Davis, med flere.

— Personlig så har jeg alltid tatt utgangspunkt i at jeg vil spille musikk som jeg selv liker. Utover det betyr det ingenting for meg hva musikken kalles eller hva den låter som. Selvsagt er jeg selvkritisk, akkurat som de fleste andre musikere, og jeg synes sjelden at det jeg selv spiller låter spesielt bra. Men utgangsgpunktet er at jeg spiller det jeg selv liker, først og fremst for min egen skyld. Finnes det andre som liker det, ser jeg det som en bra bonus.

Indie

Kullhammar kaller Moserobie for en uavhengig label, og han har tidligere vært i opposisjon til den etablerte platebransjen i Sverige. Ett år nektet Kullhammar å stille opp på Grammisutdeligen fordi han heller ville bruke tiden og ressursene sine på å spille inn plater.

Finnes det holdninger og verdier som er viktige for deg, og som bransjen ikke kan ivareta?

— Musikk skal handle om musikk, men i platebransjen i dag handler det om så mye annet. Kanskje først og fremst om penger. Selvsagt så skader ikke penger oss musikere, etter som vi vanligvis har veldig lite av det. Men den dagen man begynner å vurdere verdien av musikk i penger, så er man ute å sykler. Problemet ligger først og fremst hos business-folket, hos platedirektører, ler platedirektør Kullhammar.

— Jeg tror ikke det finnes noen musiker i verden som begynte å spille musikk for å tjene penger. En positiv greie i dag er at flere og flere musikere tar saken i egne hender og starter egne plateselskaper, og det tror jeg er veldig bra for musikklivet, sier Kullhammar.

På fredag stiller disse bandene på Moserobie Label Night på Cosmopolite: Zanussi Five, Kornstad/Wiik Duo, Brat, Ludvig Berghe Trio, Lina Nyberg og Kullrusk. Moserobie har denne hjemmesiden. Nasjonal Jazzscene finnes her, Cosmopolite her.

Neste selskap ut i dette konseptet er Jazzaway Records i april.

Stillinger

Forretningsutvikler

Sørf – Sørnorsk kompetansesenter for musikk

Førsteamanuensis i fløyte

Norges musikkhøgskole

Førsteamanuensis i klarinett

Norges musikkhøgskole

Kantor

Ulstein kyrkjelege fellesråd

Direktør kultur og folkehelse

Trøndelag fylkeskommune

Seksjonssjef Den kulturelle skolesekken

Innlandet fylkeskommune Kultur

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev