Karpe Diem cover

Streiken ødelegger for platelanseringer

Curling Legs utsetter både utgivelse og releasekonsert med Chilinuts, mens Port Azur kjører løpet som planlagt. – Det er ikke noe moro å slippe den aller første utgivelsen til en norsk artist midt i streiken, sier Roar Hals i plateselskapet Port Azur. Neste uke gir de ut EP med hip hop gruppen Karpe Diem.

Kalender

Av Tormod Halleraker

Flere selskaper river seg i håret over journaliststreiken. Uansett hva de gjør så risikerer artistene deres å drukne – enten i mangel av oppmerksomhet fordi journaliststreiken fører til minimal mediedekning, eller fordi det er for mange som skal kjempe om plass på musikksidene når streiken er over.

— Vi gir ut EP med både Karpe Diem og Spetakkel neste uke, pluss ny singel med Samsaya. De to førstnevnte tror jeg vi skal klare å markedsføre ganske bra via SMS og jungeltelegrafen, dessuten opplever vi det slik at nisjestoff ikke nødvendigvis må være dagsaktuelt for å få presse. Men skulle vi gitt ut Samsaya-albumet neste uke så hadde jeg begynt å grine, sier Hals.

Samsaya er en av hovedsatsingene til Port Azur i år. I konkurranse med de store selskapene har de sikret seg en artist med bred appell, det forventes at Samsaya treffer mange blant de som liker en poporientert miks av r&b og hip hop.

— Hun har allerede gjort en del tv, radio er også veldig viktig i denne sammenheng. Likevel håper vi virkelig at streiken er over før albumet slippes 1. juni, sier Hals.

Konfliktene i arbeidslivet skaper problemer også på andre områder. En del grafikere er allerede tatt ut i streik, dersom det blir brudd i forhandlingene med Mediebedriftenes Landsforening vil enda flere grafikerne gå ut i streik. Dette kan sette en stopper for utgivelsene i de tilfeller der cover og lanseringsmateriell ikke er ferdigstilt.

— Så langt ser det ut til å gå greit, men vi kan risikere at det blir forsinkelser i leveringen. Dermed vil et mindre opplag komme i distribusjon enn det som var planen, forklarer Hals.

— Pressedekning har alt å si for en platelansering. Det er en krystallklar sammenheng mellom oppslag i avisene og salgstall, det kan vi lese av på statistikken tre uker etterpå, sier Knut Værnes i Curling Legs.

Selskapet har foreløpig utsatt releasedatoen til Chilinuts fra 24. mai til 7. juni.

— Man bruker i hvert fall et par uker på å bearbeide pressen i forkant av en utgivelse. Hvis streiken blir langvarig må vi vurdere å skyve albumet til over ferien. Det setter oss i en klemme siden vi lever av inntektene fra platesalget, men er likevel ingen katastrofe. Så stor som konkurransen har blitt er man nødt til å få omtale i media, både for å vekke publikums interesse og for å få eksponering i platehyllene, sier Værnes.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.