Norsk Rockforbund har nå oppdatert nettsidene sine for tredje gangt i år. Med den nye utgaven av sidene har man kombinert en høy grad av brukervennlighet med mye rom for interaktivitet. Ambisjonen til Norsk Rockforbund er at hjemmesidene deres skal være et nyttig redskap for konsertarrangører i Norge, og at også andre interesserte vil oppfatte sidene som levende og aktuelle.
Innholdet på sidene er temmelig omfattende, og byr på både aktualiteter, pressemeldinger og fagartikler. Det legges stor vekt på at Norsk Rockforbunds 166 medlemsforeninger skal kunne kommunisere seg i mellom, for slik å dra lærdom av hverandre. En spennende nyskapning i så måte vil antagelig Diskuteket være, der NRF ønsker å dra i gang rock-relaterte debatter av forskjellig slag. For den jevne bruker vil antagelig NRF-kalenderen ellers være noe av det mest spennende, med sine mange pekere til arrangementer og kurs i regi av NRFs medlemmer.
Nettredaktør for NRFs hjemmesider er daglig leder Stein Andreassen, mens Dataport har stått for designet.
Du kommer direkte til sidene ved å trykke her – og vi har også lagt ut en fast peker til dem på Bransje-seksjonen vår.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.