Larry Bringsjord

Larry Bringsjord: – Telle tar feil

– Mikal Telle skyter seg selv i foten når han angriper Norway Now-satsingen, sier Larry Bringsjord i etterkant av Tellé-gründerens utspill i Ballade i forrige uke. – Men jeg regner med at mye av kritikken må komme av at Mikal er uten erfaring med denne typen arrangement. Midem handler jo ikke om musikk – men om business, sier Bringfjord oppgitt.

Kalender

Kim, alle klokker

06/12/2020 Kl. 18.00

Oslo

Kreativt Mandagsmøte

07/12/2020 Kl. 14.00

Vestland

Cikada – Ultima 2020

19/09/2929 Kl. 16.00

Oslo

— Når Mikal Telle sier at Midem først og fremst handler om de store selskapene, tar han feil. Det er jo først og fremst småselskapene som får noe igjen for å være der. Og hva de får igjen for oppholdet sitt handler igjen om hvor mye jobb de legger ned i å forberede seg. For min egen del, med MTG, har jeg i hvert fall fått masse igjen for besøket. For øyeblikket ser det veldig pent ut. Vi har fått til en blanding av lisens og distribusjon i flere land som vi tidligere ikke har hatt noe kontakt med, for eksempel Filipinene, Belgia og Korea, forteller Bringsjord.

MTG-sjefen og FONO-formannen, som selv sitter i styret til Music Export Norway, reagerer spesielt på det han kaller faktafeil i Mikal Telles uttalelser til blant annet Ballade og Dagbladet under Midem.

— Det er bare tull at vi i Music Export Norway betalte 5000 kroner natta for hotellrommet hans. For det første fikk vi en ekstra god deal med hotellene der nede, og for det andre har ingen av oss noen gang sagt til Mikal Telle at rommet hans har kostet så mye. Det er noe han har gjettet seg til selv.

Bringsjord skjønner at Telle er skuffet over det lave publikumsoppmøtet på klubbkvelden, men mener at Telle selv også må ta på seg en del av skylden for dette.

— Vi advarte han på forhånd mot å spille et så langt sett. Vi vet av erfaring at folk legger seg relativt tidlig på kvelden under Midem, og da er det dumt å spille lenge sent på natta. At han reagerer på lokalet er også merkelig, for det ble på forhånd inspisert av hans kollega Jan Bang og foretrukket av ham fremfor et mindre lokale, sier Bringsjord som understreker at han bare vil få oppklart eventuelle faktafeil.

— Jeg kommer til å prate litt med Mikal snart, men har ikke fått kommet i kontakt med ham ennå, sier han.

— Men jeg tror mye av kritikken bunner mer ut i uvitenhet enn et ønske om å være slem. Telle er rett og slett ikke så rutinert i Midem-sammenheng. Og han skal ikke glemme at han har fått masse blest omkring seg selv og sitt selskap som en følge av Midem, selv om få fikk med seg DJ-settet hans.

Det Bringsjord reagerer mest på i Telles utspill, er påstanden om at arrangemenet er sløsing.

— Det er riktig at det er mye penger som er spyttet inn i dette prosjektet, men vi har også fått mye igjen for det. Målet var å profilere Norge, og det har vi lykkes med. Norsk musikk har fått innslag i alt fra CNN til Le Monde og Berlingske Tidene, og fokuset mot Norge i utlandet er blitt skjerpet. Nå er det bare opp til de enkelte selskapene å få ut fingeren og spre musikken godt nok ut på det internasjonale markedet, avslutter Bringsfjord.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Teknisk koordinator

Carte Blanche

Prosjekt-/ medlemsansvarlig

Musikkforleggerne

Førsteamanuensis i musikkteori

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i obo og engelsk horn

Norges musikkhøgskole (NMH)

Førsteamanuensis II i eufonium

Norges musikkhøgskole (NMH)

Festivalprodusent

Oslo Jazzfestival

Produsent

Midtnorsk jazzsenter, Trondheim

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev