Knutepunkt: Giske forsvarer midlertidig status
I NRK Kulturnytt i morges forsvarte kulturminister Trond Giske at knutepunktstatusen ikke tildeles for ”evig tid”, men blir en midlertidig ordning som kan mistes. Dette møter spørsmål fra Linnéa Svensson i Øyafestivalen og Norske Rockfestivaler, som mener kulturministeren er uklar i sin tale. Giske begrunner sitt forslag, og tenker seg en evaluering cirka hvert fjerde år.
Av Bjørn Hammershaug
Svensson fremhever at knutepunktstatus skal gi den stabilitet og forutsigbarhet som festivalene trenger, og mener at kulturministeren er uklar i spørsmålet om tidsperspektivet for tildeling av støtten. Hun mener en midlertidig ordning blir et usikkerhetsmoment.
Etterlyser en plan
— Det høres litt rart ut, og jeg vil høre mer om hva han mener om det, sa Svensson til NRK Kulturnytt i dag.
— Man ser på dette som en trygghet fordi det å arrangere festivaler er en risikosport, så hvis det blir et usikkerhetsmoment at man skal kunne miste knutepunktstatusen, så er jeg interessert i å vite hva Giske mener med det.
Svensson etterlyser kriterier og en plan på hvordan denne evalueringen skal foregå, og frykter at det blir opp til den sittende kulturminister å bestemme hva som skal skje med støtten.
Giske: Bør vurderes hvert fjerde år
Til Kulturnytt i dag sa Giske at også knutepunktinstitusjonen må bli jevnlig vurdert opp mot andre. Han ser for seg en vurdering cirka hvert fjerde år.
— Vi er nødt til å denne vurderingsmuligheten, sa Giske til NRK i dag. Han sier at både kulturdepartementet og eksterne fagfolk skal være med i en slik vurdering. Kulturministeren sier at dette ikke bør innføres for å skifte knutepunktfestival hvert fjerde år, men for å sikre at festivalene stadig er skjerpet og utfører oppdraget de blir tildelt.
Notodden Bluesfestival ble nylig tildelt knutepunktstøtte av kulturministeren. Daglig leder Haakon Hartvedt er enig med kulturministeren i at støtten ikke bør være en fast post på budsjettet, og uttaler til Kulturnytt i dag at det er helt naturlig å bli evaluert i forhold til at festivalen skal oppfylle knutepunktkriteriene:
– Det bør jo være en kvalitetssikring der også, mener Hartvedt.
Giske fremhevet momenter som det å være en ressurs for andre, spisset kunstnerisk profil og et internasjonalt nettverk som gode kriterier for knutepunktfestivalene, men la til at kriteriene har vært uklare.
Han lovte en stortingsmelding til høsten for å beskrive mer detaljert hva knutepunktoppdraget innebærer.
Ledige stillinger
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektmedarbeider
FolkOrg Søknadsfrist:08/01/2025
Førsteamanuensis i akkompagnement
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:05/01/2025
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025