Vegard Moberg, daglig leder i kompetansesentret Brak i Vestland (Foto: Sjur Pollen)

– Det er nå den egentlige krisen begynner

Lederen for Vestlands musikkontor, Vegard Moberg, skriver: Det eksisterer en betydelig markedssvikt i live-markedet, uavhengig av sjanger og hvor etablert artistene er.

Kalender

Lørdagsopera – Figaros bryllup (utdrag)

10/12/2022 Kl. 15:30

Oslo

Lørdagsopera – Figaros bryllup (utdrag)

10/12/2022 Kl. 15:30

Oslo

Kim, alle klokker

11/12/2022 Kl. 18:00

Oslo

UNG KVARTETTSERIE: Forventning

11/12/2022 Kl. 14.00

Oslo

Av Vegard Moberg, daglig leder Brak

Det eksisterer en betydelig markedssvikt i live-markedet, uavhengig av sjanger og hvor etablert artistene er.

Grunnen til at det er blitt slik er summen av en rekke fenomen som inntreffer samtidig. Det er en «perfekt storm», som tvinger store deler av kreativ næring i knestående:

  • Postpandemi med endret adferdsmønster hos publikum
  • Økte kostnader til produksjon (strøm, drivstoff ++)
  • Lavere kjøpekraft i markedet
  • Hyperdigitalisering (produksjon og konsum av innhold)

Denne situasjonen eksponerer veldig mange aktører i musikkbransjen for høy risiko og store tap. Det er viktig å poengtere at hele næringskjeden relatert til konsertvirksomhet lider under dette: Artister, arrangører, venues, managements, bookingagenter og andre aktører. Så vidt Brak erfarer er det ikke satt av midler til ekstra tilskudd i 2023 til denne næringen – hverken nasjonalt eller regionalt. Resultatet av dette blir at aktører vil ta mindre risiko og programmere safere. Det blir mindre mangfold i programmeringen og mindre plass til artister i etableringsfasen.

Brak og mange aktører med oss er redd 2023 blir svært utfordrende for veldig mange, og det vil gi størst negative utslag for artister, produsenter, arrangører og leverandører som ikke er godt etablerte. Mange aktører vil nedskalere virksomheten sin og noen vil gi seg helt og gå over til å bli «tradisjonell lønnsmottaker».

Mer enn noen gang er det behov for å bidra til at den delen av kultursektoren som ikke har store offentlige tilskudd ikke kneler fullstendig.

Hovedinntektskilden
Live-økonomien er svært viktig i musikkbransjen. De aller fleste artister har sin hovedinntekt her. Overskudd fra konsertvirksomheten investeres i skriving og innspilling av ny musikk.

Situasjonen kan derfor få enda mer langsiktige og omfattende følger, der hele forretningsmodellen i bransjen imploderer.

Det er ekstremt farlig om de sentrale – og lokale – myndighetene senker skuldrene og tenker at krisen er over for musikkbransjen.

Det er nå den ekte krisen starter!


Dette innlegget ble først publisert på musikkontoret.no
– et nettsted for dem som vil lære om musikkbransjen, drevet av de regionale musikkontorene – Brak er ett av disse kontorene.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Stillinger

Treblåslærer

Hemnes Kulturskole

Prosjektmedarbeider i Bodø

Musikkontoret Nord

Daglig leder

Sørnorsk jazzsenter

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev