Det kreative kollektivet, plateselskapet og klubbkonsepet KOSO som jobber med å fremme kvinner i kreativ bransje får 25 000 kroner av den danske festivalen.

KOSO

I 2018 hadde Roskilde Festival et overskudd på rundt 17 millioner DKK som i sin helhet deles ut til veldedige og kulturelle formål.

Tirsdag ble det kjent at artistkollektivet, plateselskapet og klubbkonseptet KOSO får 25 000 NOK fra Foreningen Roskilde Festival. KOSO ble startet av Marit Soldal og Juno Jensen i 2013.

– Å motta disse pengene fra Roskilde Festival er veldig motiverende, og gir oss en følelse av at arbeidet vi gjør blir sett, anerkjent og satt pris på. KOSO har hele tiden hatt som mål å være et synlig, inkluderende og trygt sted som skal inspirere og motivere flere kvinner til å ta plass i de kreative bransjene, enten det er på scenen, bak kamera eller miksebordet, sier Marit Soldal og Juno Jensen i KOSO i en pressemelding.

KOSO er et artistdrevet kollektiv, plateselskap og klubbkonsept (KOSO CLUB) med fokus på å fremme kvinner i kreativ bransje. Deres mål er å være et sted hvor kvinner kan vokse, samarbeide og promotere hverandres kunstneriske arbeid. De ønsker å se en mer mangfoldig og kjønnsbalansert industri.

– Det er ikke alle nye artister som har en safe space hvor de kan uttrykke seg. KOSO tilbyr både støtte og hjelp til kvinnelige artister som ønsker å prøve seg i de kreative bransjene og vi er utrolig stolte av å kunne støtte den viktige jobben de gjør, sier Christine Bilde, talsperson for Roskilde Festival i meldingen.

Om Roskilde Festival
Roskilde Festival er Nord-Europas største kultur- og musikkfestival. Den drives av frivillige ildsjeler og er 100% non-profitt. Alt overskuddet fra festivalen doneres til kulturelle og veldedige formål.

Publisert:

Del: