Festspillene i Nord-Norge lanserer et både sterkt og spennende program – fri for musikalske grenseskiller og genrebindinger. Årets hovedtema er da også ”grensekryssing”. Det markeres blant annet med Pikene på broens utstilling ”Border-Crossing Exercises”, og gjennomlyser det øvrige programmet. Ballade har snakket med festivalsjefen om årets festspill, som blant annet inkluderer strupesang, avantgarde-bøller og smooth tropicalia…

Mapa Corpo_Festspillene i Nord-Norge 2007

Av Bjørn Hammershaug

23.-30. juni arrangeres Festspillene i Nord-Norge, nærmere bestemt i Harstad. Årets vignett er ”Border-crossing exercises”, som er et samarbeid mellom Festspillene og prosjektorganisasjonen Pikene på broen.

På programmet står artister, musikere og kunstnere som til sammen viser denne festivalens store bredde.

Helhetlig pakke

— Ja, vi mener å være den bredeste festivalen her i landet, forteller en stolt festivaldirektør Birger Carlsen til Ballade. Vi har møtt Carlsen og kommunikasjonsansvarlig Øivind Arvola for en liten prat om denne, på mange måter, unike festivalen.

— Vi har blant annet litteratur, dans, film og billedkunst på programmet, men det er musikk som er hovedgreia vår, sier Carlsen og understreker at det er en gjennomtenkt helhet bak det hele:

— Festspillene skal tilby en helhetlig kvalitetspakke – som dessuten er kjendisfri, legger han til med et smil.

Pikene på broen krysser grenser

Årets hovedtema er altså grensekryssing, et ikke unaturlig tema i denne regionen. Grensen mellom Norge og Russland betyr store ulikheter og utfordringer både innen fattigdom, miljø, kultur og religion. Dette er noe av det gruppen festspillprofilene Pikene på broen skal belyse.

— De kurerer en festival i festivalen, forklarer Carlsen til Ballade.

Det dreier seg om en samtidskunstutstilling under vignetten ”Border-Crossing Exercises”. Gjennom ti ”exercises” på fire utstillingsområder skal ulike aspekter ved å krysse grenser utforskes – og kanskje bidra til å avmystifisere noe av det som oppfattes som fremmed.

Pikene på broen ble stiftet i Kirkenes i 1996, og har høstet anerkjennelse for prosjekter som Migration – a Barents art project i 2003 og og Barenstriennalen – Grensedialoger i 2005.

”Border-Crossing Exercises” arrangeres i sammen med kunstnerne fra Norge, Finland, Sverige, Russland og USA, og inkluderer blant andre Shirin Neshat, Sergeij Shutov og ”avantgarde-bøllene” Blue Noses Group.

Grenseløs musikk

Grensekrysssing gjenspeiles også i det øvrige programmet til Festspillene.

— Med dette som tematikk blir det like relevant å ha et grensekryssende program, sier Carlsen om årets musikalske meny. – Et eksempel er Armenian Navy Band, som umiddelbart vekker interesse når man vet at landet ikke har kystlinje. De er bare helt fantastiske, og vant blant annet publikumsprisen under BBCs World Music Awards i fjor.

Han trekker i denne sammenheng også frem Mountain Tales, samarbeidsprosjekt mellom et bulgarsk kor, sibirske strupesangere og jazzmusikere som blander russisk folkemusikk, samtidsmusikk og improvisasjon – i sannhet et grenseoverskridende prosjekt.

Av andre relaterte prosjekter kan nevnes norsk og svensk folkemusikk i samklang (Jan Johansson og Mikal Lundemo), magedans, pols og afrikansk beat (Ale Möller Band) og polyfonisk sang fra Georgia (Ensemble Kutaisi).

Nye veier

— Vi forsøker å gå nye veier ved å kople musikk og andre uttrykksformer, sier Øivind Arvola i festivalen. – Og vi jobber tett med miljøene i Nord-Norge, som for eksempel Bodø Sinfonietta.

De fremfører Mahlers 4. symfoni sammen med Marita Kvarving Sølberg under festspillene.

En annen ”lokal” artist er Knut Erik Sundquist, som til daglig spiller i Forsvarets Musikkorps Nord-Norge. Han regnes som en bassist i verdensklasse, og skal her fremføre Patrick Süskinds (kjent for ”Parfymen”) velkjente stykke ”Kontrabassen”.

— Jeg tror det er første gang stykket faktisk fremføres av en musiker som kan spille. Sundquist er et utrolig naturtalent, sier Birger Carlsen med ettertrykk.

I denne sammenheng kan også nevnes musikkteateret White (Brain) Wash med Paolo Nani, MiNensemblet og Line Svendsen. Stykket er skrevet av ingen ringere enn Raymond Scott, den banebrytende amerikanske komponisten, orkesterlederen og ikke minst oppfinneren av elektroniske instrumenter som var godt forut sin tid.

Forestillingen skal på turné til høsten i samarbeid med Festspillene Turné, og som Birger Carlsen sier det:

— Vi er vel den eneste festivalen med egen turnéavdeling. Vi supplerer for eksempel Rikskonsertene ved å produsere oppsetning og utvikle et konsept som kan sendes ut. Vi har en inngående kjennskap til logistikken i landsdelen.

Under Festspillene er det også rom for mer velkjente navn for de fleste. Hit kommer også Ane Brun, trippelkonsert med Susanne Sundfør/Ingrid Olava/Christel Alsos og My Midnight Creeps. Det samme gjør internasjonale størrelser som Ivan Lins/New York Voices og Spanish Harlem Orchestra. Blant mye annet.

Det burde vel være noe for enhver smak, med andre ord.

40 års jubileum

Festspillene i Nord-Norge kan i år feire Barnas Festspill 40 år. Hålogaland Teaters premiere ”Stjerneøyne” åpner, og hver dag vises en ny barneforestilling. UNG:Festspill, for dem mellom 10 og 14, videreføres etter suksessrik oppstart i fjor. Dessuten møtes 150 ungdommer i alderen 14 – 20 på NUK++: Her er det ti ulike verksteder, alle med seks døgns varighet og under ledelse av topp instruktørkrefter.

Festspillene i Nord-Norge, 23.-30. juni 2007

Artister: New York Voices m/Ivan Lins, Compagnie Philippe Genty, Armenian Navy Band, Søstrene Hemsing, Moscow Art Trio, Tromsø symfoniorkester, Soeur Marie Keyrouz, Mikael Niemi, Ane Brun, My Midnight Creeps, Spanish Harlem Orchestra, Halvdan Sivertsen, Blue Noses Group, Christel Alsos. Hålogland Teater, Angelite – Bulgarian Voices, Bodø Sinfonietta, Paolo Nani, Padox med flere.

Les mer på festspillnn.no.

Publisert:

Del: