Sverre Indris Joner og orkesteret Orquesta Sinfonica del Gran Teatro de la Habana Alicia Alonso under konsert i Havana. Innspillingen er nå nominert til Cubas Spellemann, Cubadisco 2025. (Foto: Odd Geir Sæther)

Sverre Indris Joner nominert til cubansk Spellemann: Å selge salsa på Cuba

Det ble nylig kjent at Joner og orkesteret er nominert til den gjeve prisen Cubadisco. I helgen får vi vite om det internasjonale samarbeidet går til topps.

AktueltFolkemusikkKlassiskPriser og tildelinger

I en samtale Ballade hadde med Sverre Indris Joner om plata Clasicos a lo cubano (Cubanske klassikere, live i Havana, gitt ut 31. mai 2024) sist høst, fortalte han om bakgrunnen for prosjektet som nå er nominert til den store musikkprisen Cubadisco 2025, i kategorien Internasjonalt samarbeid:

– Siden det er et visst innslag av «å selge sand i Sahara» over dette prosjektet, tenker jeg at det også er en god historie å fortelle – historien bak er jo egentlig ganske enestående. Her har endelig mine arrangementer kommet hjem og i god jord!, forteller Joner.

– Jeg var en tur i Havanna med et par av mine medmusikanter fra Hovedøen Social Club og spilte prosjektet Classicos a lo cubano rett før pandemien. Det er «versjon 2.0» av det jeg gjorde med Kringkastingsorkestret for 15 år siden, og som kom høyt på salgslistene i Mexico, fortsetter han.

– Som tidligere seniorrådgiver Sverre Lunde i Utenriksdepartementets kulturseksjon pleide å si om utenlands turnéstøtte: “Det er mange som vil ut og spille i shorts. Kom heller med en bedre begrunnelse.»

– Min motivasjon var å vise at det går an å selge sand i Sahara, eller altså: salsa på Cuba. Og det viste seg å være mulig! Og hadde jeg ikke vært så svineheldig å få med meg David Lynchs favorittfotograf Odd Geir Sæther (Sæther jobbet med Lynch på filmen Inland Empire, red.mrk.), og fått tak i en av Cubas få pro-Tools-rigger til lydopptak, ville dette bare vært en artig anekdote om en gigantisk men hemmelig egotripp, utdyper han.

Sverre Indris Joner, orkesteret Orquesta Sinfonica del Gran Teatro de la Habana Alicia Alonso og dirigent Yhovani Duarte. (Foto: Odd Geir Sæther)

Nå er Joner og ensemblet altså nominert til Cubas Spellemann, eller Grammy, Cubadisco. Navnet på prisen har ingenting med dansen og musikken som tok verden med storm på søttitallet, men viser til det klassiske fonogrammets sirkulære form.

Orkesteret Joner spiller med heter Orquesta Sinfonica del Gran Teatro de la Habana Alicia Alonso, og dirigent er Yhovani Duarte. Joner føler seg beæret over at konsertplata deres er nominert, forteller han. Cubadisco er både en ukeslang festival og et prisutdelingsarrangement som feirer cubansk musikk, og selve prisen ble opprettet i 1997.

– Jeg innrømmer at det er stas å bli anerkjent med en nominasjon på Cuba, når jeg først har gjort det til en æressak å få til en vellykket fusjon mellom de kjente og kjære klassiske stykker og cubansk tradisjonsmusikk. Og at jeg åpenbart har levert på et nivå de kan stå inne for. Takk, og gratulerer til alle involverte, og takk for all støtte som gjorde dette mulig, sier Joner til Ballade om nominasjonen.

Orquesta Sinfonica del Gran Teatro de la Habana Alicia Alonso, utsnitt. (Foto: Odd Geir Sæther)

Under ser vi opptak fra konsert i Havana, med Joner, orkesteret og musikken som er nominert for innspillingen. Opptaket er fra Teatro Nacional de Cuba i august 2019, og orkesteret spiller «Mozarts Mambo #40». Kamera og regi ved Odd Geir Sæther.

Det kom brått på både Ballades artikkelforfatter og Joner selv at prisutdelingen skjer allerede i morgen kveld, fredag 9. mai i Havana (som er seks timer bak oss i tid), så med det sørger vi for å publisere artikkelen, gratulere med nominasjonen og ønske et stort lykke til! (OBS: Se red.mrk. under her.)

Sverre Indris Joners egen nettside kan du lese mer om prosjektet (på engelsk).

Red.mrk., oppdatering: Som nevnt i artikkelen var det en viss usikkerhet rundt tidspunktet for utdelingen av Cubadisco-prisene. Etter det Ballade erfarer via den cubanske nyhetssiden Cuba News, blir prisene først delt ut på en galla i Havana onsdag 21. mai, som også er under festivalen Cubadisco.    

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth

Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende

– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen

Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio