Publikum som bare ville legge en hilsen på minnekonsert for rasulykken i Gjerdrum ble møtt med svindelforsøk. Artister som deLillos og Ida Jenshus og deres apparat snakker nå om å boikotte Facebook fordi plattformen ikke klarer å stogge mengden spam og falske sider. Facebookspam har lenge vært et stort problem, men ser ut til å ha økt når konserter oftere sendes online.
– Det var verst tett opp mot konserten, særlig det siste døgnet før konserten, beskriver Anne Ekenes. Hun leder Gjerdrum Kulturhus, og var prosjektleder for minnekonserten som ble sendt på NRK søndag kveld. Helgas jobbing med minnekonserten – etter tragedien der ti personer mista livet i jordraset – ble etterhvert mye en jobb for å stoppe facebooksvindlere fra å fylle opp arrangementets facebookside. Flere av forsøkene prøvde å lede publikum til sider der de skulle legge igjen kredittkortinformasjon. Såvidt Ekenes så i onlineryddinga underveis, klarte ingen å legge igjen lenker til falske sider uten å få dem sletta.
– Vi holdt på kontinuerlig å blokkere ut folk, organisasjoner eller hvem det var som sto bak, blokkerte brukerne og muligheten for å gi kommentarer – men de klarte å komme seg forbi det allikevel.
Så da ble det å slette, slette, slette. Hundrevis av forsøk bare i helga.

Anne Ekenes, leder på kulturhuset i Gjerdrum. (Foto: Neil Nisbet)
Initiativtaker til minnekonserten var musiker Knut Bjørnar Asphol. Blant dem som opptrådte, finner du navn som Rolf Løvland sammen med Alexander Rybak, samt Silya, Chris Holsten, Hkeem, Ellen Andrea Wang, Asphol og Maiken Kroken.
– Jeg må si det var særdeles ukoselig. En ting er at det gjorde arbeidet vårt vanskelig, vi var mange som jobba hardt for å stoppe det, og for å opprettholde en god kommunikasjon med publikum. Men en annen ting enn selve arbeidsmengden er dette spesielle arrangementet og bakgrunnen for det: Dette var en minnekonsert for etterlatte og ofre etter en stor nasjonal krise, da blir det ekstra grelt, sier Ekenes.
– Det som er synd er at vi ikke får til å gjøre noe som gir konsekvenser for de som utsetter oss for disse angrepene, skriver Hilde C. Leinebø, som bisto Gjerdrum med sosiale medier rundt støttekonserten. I hennes jobb som kreativ leder for digital kommunikasjon i Kulturmeglerne har hun sett samme fenomen på oppdrag for mange norske kulturaktører:
– Vi ser at problemet har vokst i takt med antall digitale arrangementer etter nedstengingen av samfunnet. Jeg har det siste året jobbet med store og mindre sider som Børning-filmen, Norsk Litteraturfestival, Nettkino – og nå sist Gjerdrum Kulturhus som alle har blitt utsatt for eller forsøkt utsatt for enten spamming, hacking og phishing. Jobben vår har da selvsagt vært å hindre dette og følge nøye med.
Phishing er når noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg, forklarer Leinebø.
– Enkelte ser sitt snitt til å legge ut falske arrangementer, falske kontoer og utgir seg for å være arrangører. Målet med dette er at deltakerne i et arrangement for eksempel skal klikke seg inn på en falsk lenke og legge igjen personopplysninger. Det kan jo være lett å bli lurt om man tror en betaler for tilgang til et ekte arrangement.
– Facebook sitt rapporteringsverktøy hjelper ikke, sukker marketing manager Mona Helleland Varpe, som jobber for noen av Norges største artister, gjennom Grappa Musikkforlag og Drabant Music. Hun gjør markedsføring på over 200 Facebook- og Instagramkontoer.
– Hvis en spammer tar et arrangement og kopierer all informasjonen i det opprinnelige og lager nytt falskt, hjelper det ikke at vi er tusenvis som rapporterer det, da Facebook sine roboter ikke finner noe galt. Per nå har jeg for eksempel en falsk deLillos-konto som vi ikke får slettet. De har laget en deLillos-konto og kopierer alle innlegg vi legger ut. Så legger de ut falske lenker til streamingkonserter som ikke eksisterer, der folk må legge igjen kortinformasjon.
En annen artist, Ida Jenshus, har i et halvt år hatt en hacket Instagram-konto som Varpe foreløpig ikke ser at de kommer til å få tilbake.
– Samtidig er det rart at ikke dette problemet fanges opp i større grad. Ekenes føyer seg til rekka av arrangører som lurer på hvorfor ikke Facebook gjør noe med de mange falske arrangementene som nå florerer i systemet deres – og at avsenderne ser ut til å bli raskere og sluere til å omgås blokkeringene og rapportering.
Facebook er ikke de letteste å komme i kontakt med. Men dem som annonserer hos dem, som Grappa og Drabant, kan chatte med kundesupporten deres. På support-chaten deres har Varpe stilt spørsmål til Facebook om hva de skal gjøre når ingen rapportering lenger hjelper – og hun sendte også over ballade.no sine spørsmål om hva Facebook tenker å gjøre med problemet. I følge chatverten – som skriver til Varpe fra USA – bør alle som møter falske profiler og andre problemer bare fortsette å blokkere og rapportere. Jo flere som rapporterer en skadelig side, jo større sjanse for at Facebook dropper «bad people on the social network», skriver chatverten tilbake.
– Hvis ikke Facebook gjør noe med det er det flere i bransjen som vurderer å droppe Facebook som plattform for å promotere konserter der. Det har eskalert voldsomt det siste året, og det tok spesielt av da man begynte med onlinekonserter som følge av korona. Å rapportere har begynt å bli en dråpe mot havet av digitale bedragere, og de kommer raskere til:
– Hvis man har en online streamingkonsert på Facebook, må man sitte og blokkere og rapportere spammere konstant. Varpe sier hun har fått mye uønska aktivitet fra profiler registrert i Bangladesh og India.
– På falske arrangementsider har vi ingen kontroll, sier Varpe.

deLillos har blitt frastjålet bilder og informasjon fra sine promosider på Facebook– brukt til å opprette en falsk bandside som nå ligger ute, forteller Mona Varpe. (Foto: Ken Ingwersen)
Facebook tok for noen år siden over både som kalender og som online annonseringssted for det meste av kultur. Ballade har sett problemet med falske sider vokse.
Til Kapital.no har Facebook Norges sjef sagt at de får bort hoveddelen av alle useriøse annonsører:
– Vi opplever at useriøse aktører bevisst bruker teknologi til å få sine annonser forbi våre retningslinjer. Dette er en krig mot våre systemer. Denne typen svindel er big business. Om de bare får igjennom en brøkdel, kan de tjene penger. Vi legger ned enorme summer årlig i krigen mot det jeg kaller organisert digital kriminalitet. Det er det dette er, forklarer Rune Paulseth. Ifølge Kapital sier Paulseth at selskapet bruker like mye penger hvert år på å luke digitalt ugress, som de gjorde på å ta selskapet på børs i 2012.
– Det er en kostnad for oss å ha denne typen problematikk på plattformen, sier Paulseth til Kapital, som også beskriver falske profiler opprettet for økonomisk eller politisk vinning blant problemene for plattformen.
Ballade.no lyktes ikke i å komme i kontakt med Facebook Norge innen publisering.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.