Grå seter: spesialsydde setetrekk som viser hvor mange som kan sitte i salen under pandemien. Nå tror flere kulturhus at de også må plukke ut dem med bostedadresse utafor egen kommune og pusle salene sammen på nytt. Sal i Arendal kulturhus.

Tale ved utdeling av Musikkritikerprisen 2001

Det ble i formiddag kjent at Halgeir Schiager hadde vunnet Musikkritikerprisen 2001. Selve talen for prisvinneren var skrevet av musikkritiker og kulturredaktør i Vårt Land, Olav Egil Aune, og ble fremført av Norsk kritikerlags leder, Torkil Baden.

Kalender

Talen til Schiager lød i sin helhet som følger:

”Noen instrumentalister er mer synlige enn andre, bare i kraft av sitt instrument. Og omvendt. Årets musikkritikerpris-vinner hører hjemme blant de siste, de tradisjonelt «usynlige». Han har allerede en internasjonal karriere bak seg – både som konsertutøver, plateartist og jurymedlem i internasjonale konkurranser. Likevel kan det være folk her i dag som aldri har hørt navnet. Så urettferdig er det her i verden.

Men i siste nummer av det franske musikktidsskriftet Diapason snakker kritikeren over seg av begeistring om en orgelinnspilling. Det gjelder et verk av den tsjekkiske humanisten og komponisten Petr Eben: «Faust-fantasi». I kritikken heter det: «En fullkommen virtuos, en fremførelse som i ett og alt taler for seg selv».

Og kritikeren fortsetter at dagens prisvinner «føyer seg selvfølgelig inn i rekken av utsøkte skandinaviske organister som på grunn av sine musikalske såvel som tekniske kvaliteter gjør dem til førsteklasses forsvarere av det krevende notebildet til det 20. århundrets store orgelmestre.»

En liknende mottakelse finner vi i det engelske Gramophone.

Musikkritikerprisen deles imidlertid ikke ut for hermetikk – altså CD-innspillinger. Den deles ut for en særdeles musikalsk innsats i det levende rom. Årets prisvinner har det siste året gitt en rekke oppsiktsvekkende konserter med særlig Petr Eben på programmet. Men han har også gjort seg til våpendrager for en senior blant norske kirkekomponister, Leif Solberg.

Konserter har vært gitt i Bergen, Stavanger, Oslo, Fredrikstad, Molde og Svolvær,i Tyskland, Danmark og Finland. Kritikerprisen gis spesielt for konserten med «Faust-symfoni» av Petr Eben i Oslo domkirke.

Johann Sebastian Bach sa i følge sin biograf Karl Geiringer at «det er ikke vanskelig å spille orgel. Det er bare å treffe de riktige notene til rett tid, så spiller instrumentet av seg selv.

Den tanken er det fort gjort å tenke når årets prisvinner spiller. Det høres så lett ut. Men slik er det alltid med stor kunst. Det høres så lett ut, og samtidig rører det og beveger på dypet.

«That deep and dreadful organ pipe» utbryter Shakespeare i «Stormen»

Den som har hørt årets prisvinner spille orgel, vet hva det dreier seg om!

Derfor går Musikkritikerprisen i år til organisten Halgeir Schiager.”

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Kommunikasjons-rådgiver

Asker kulturskole

Produsent

Festspillene i Nord-Norge

Daglig leder

Innlandet musikkråd

Økonomikonsulent

Norges Korforbund

Konsertmester II / Second Concertmaster II

Kringkastingsorkestret (Kork)

Avdelingsleder II

Drammen kulturskole

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev