Nok en gang har en krisesituasjon vendt seg til det beste for Oslo-Filharmonien: Verdi-spesialisten fremfor noen, Nello Santi, avsluttet i forrige uke «Rigoletto» ved Metropolitan i New York. Deretter skulle han hatt ferie, som han nå sløyfer til fordel for Oslo-Filharmonien.
Nello Santi har ledet Oslo Filharmoniske Orkester en rekke ganger tidligere, også innen konsertant opera. Han regnes internasjonalt som Verdi-spesialisten fremfor noen, og er blant de få dirigenter som kan ta også de sjeldent spilte operaene «på sparket». Luisa Miller har han tidligere dirigert bl.a. ved Metropolitan, med Monserrat Caballé, Luciano Pavarotti og Carlo Bergonzi i hovedrollene.
Også tenoren …
Tenorens rolle i «Luisa Miller» er i følge pressemeldingen til Oslo-Filharmonien Luisa Miller usedvanlig stor og krevende. Så når Marco Berti har fått halsproblemer, kunne det i seg selv ha utgjort alvorlig krise for Oslo-Filharmonien. Men også her har det lykkes å få inn en fullgod erstatter – Maurizio Granziani, som
er kjent verden over for sine fremragende Verdi-tolkninger.
Klassisk lørdag 27. januar
Alt taler likevel for at Mariss Jansons kan komme til Oslo og lede denne konserten. En endring i programmet blir det imidlertid – med Beethovens Symfoni nr. 7 i stedet for nr. 8. Mozarts Symfoni nr. 33 opprettholdes.For det komplette programmet i vårsesongen kan du gå [link id=55554 title=»hit»] – eller besøke Oslo-Filharmoniens egne nettsider.
«Luisa Miller» ble første gang oppført i Teatro San Carlo i Napoli den 8. desember 1849, og er basert på Schillers drama «Kabale und Liebe». Interesserte kan lese et norskspråklig synopsis av handlingen på denne siden, der man også får grundige opplysninger om de medvirkende.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.