Treskatresk, Ola A. Rokkones ytterst til venstre, Andrej Kondakov andre fra venstre. Foto: Bjørn Leirvik

En russisk-norsk bromance

På hver side av grensa sitter musikerne i jazzbandet Treskatresk. Når de møtes, slår det gnister. På hvert sted de turnerer, skriver bandmedlemmene minst én ny låt.

Kalender

– Jeg har vært med på en masse samarbeid, en masse. Men dette skiller seg ut som veldig spesielt. Andrej Kondakov, merittert russisk jazzpianist er på videokonferanse med Ballade og tromsømusikeren Ola A. Rokkones.

It’s some new feeling. Kondakov beskriver det pågående forholdet sitt til to norske, en annen russisk, musiker, i en samtale på renskåret engelsk. Er det ikke slik at vi ofte utelater artikler og andre småord når vi prater engelsk, oss ikke-engelskspråklige i mellom? Ordene hans er effektive men beskriver noe veldig fint:
– Det kjennes rent, fylt med sjel. Vi er på samme bølgelenge. Alle musikalske ideer dukker veldig lett opp. Slik beskriver Kondakov Treskatresk, eller snarere bandmedlemmenes påvirkning på hverandre. I våre dager er det lett å snakke sammen, å sende musikk over landegrensa; via skjermen viser Kondakov oss stuevinduet over et halvtravelt veikryss i St. Petersburg. Rokkones peker ut på fjellan over Tromsø. Ballades reporter sitter på Østlandet.

– Det er et savn når vi ikke ser hverandre, fortsetter den russiske pianisten.

Én by, én ny sang
Kvartetten debuterte med felles album tidligere i år, men har altså mange andre prosjekt med andre musikere. På plata høres melodier de har komponert på steder de har turnert med felles konsert: Bandet har utviklet metoden med at minst én ny komposisjon ferdigstilles i en ny turnéby, for så å urframføres i den neste byen de ankommer. En intens, men uhyre effektiv måte å produsere på, forteller Rokkones og Kondakov om hverandre:

– Det tvinger deg til å få ut idéene, sier Rokkones.
– Du blir i alle fall ikke lat, men du tvinger ut både de gode og dårlige ideene i denne rammen vår, beskriver Kondakov.
– Dessuten farges sangene av de andre musikerne, du hører det kanskje ikke mens du holder på, men de er der, fortsetter han.

Mannen i havet
Plata deres heter Man In the Sea. På omslaget skimtes en silhuett i skodde:
– Jeg våknet opp i Mo i Rana. Det var så tåkete, du kunne knapt se foran deg, kanskje 10 til 15 meter foran deg, bare. Så jeg gikk en tur i denne spesielle stemningen, forteller russeren.
– Plutselig sto denne figuren et stykke foran meg, og først etter en stund innså jeg at det var en skulptur plassert ute i havet, men det var nær umulig å se grensa mellom vann, jord, himmel og horisont. Oppdagelsen ga en interessant følelse, beskriver Kondakov. Turen i tåka ble til tittelsporet, en ruslende, noen ganger nesten joggende varm-og-kald sak som skifter mellom «different feelings», som Kondakov sier.

I Rokkones’ tilfelle ble en rusletur langs ei vakker strand der han plutselig møtte en løshund, til en fabulering over det ville, frie livet – i en melodi som heter «Wild Dog».

– Dette dogmaet vårt dyttet meg til å komponere mer. Og så blir det gjerne slik at hvis jeg lagde to sanger, ble minst én av dem brukbar, beskriver saksofonist Rokkones.

Russisk pilar
Resten av bandet beskriver Andrej Kondakov som en av pilarene i russisk jazz. Kondakov er blant annet utdannet innen komposisjon og har jobbet med musikere som Bobby McFerrin, Lenny White, David Sánchez, Igor Butman, Vladimir Chekasin, Paul Bollenback og en lang rekke andre. Han er også kunstnerisk leder for en tradisjonsrik jazzklubb i hjembyen.

Vladimir Volkov kaller de grensesprengeren, en russisk musiker like aktuell i klassiske musikkprosjekter, som i rock, jazz og fri-improvisasjon, i Russland kjent fra trioen med hans eget navn.

Blant de to nordmennene har Jakop Janssønn vunnet Spellemann med Marja Mortensson – og vært «Årets Unge Festspillkunstner 2016». Janssønn har laget musikk for film og TV. Ola Asdahl Rokkones er saksofonist med folkemusikk, jazz og klassisk musikk som yrkesvei. Høsten 2018 mottok han Troms fylkes arbeidsstipend for kunstnere.

Janssøn, Volkov, Kondakov og Rokkones er «knitrete torsk». Foto: Bjørn Leirvik (Foto: )

Jazzete torsk
Interessen for å jobbe sammen ble tent etter at de fire ble kjent gjennom et festival-initiert samarbeid om å tonsette film. Bandnavnet Treskatresk er et ordspill som på russisk betyr «torskens knitring». De har blant annet spilt på Tromsø Jazzfestival, Mariinsky-teatret (St. Petersburg) og Oslo Jazzfestival. Nå går turen først til flere russiske byer før nyttår, og så vil bandet jobbe med å spre ordet om Treskatresk, og booke seg flere spillejobber.
– Da blir det flere komposisjoner, da?
– Ja, det kommer ny plate. Vi har noen sanger klare, smiler Andrej Kondakov.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo