Kusum Bgoo 3 2003

Kunsten dør aldri – 25 år med afrikansk kulturformidling

Center for Afrikansk kulturformidling er 25 år i år. Dette jubileet skal feires et helt år til ende, og ble 4. april markert med en forrykende forestilling da Kusum Gboo Dance Ensemble fra Ghana holdt konsert på Cosmopolite. Den strålende konserten til tross, senterets leder Barth Niava ser med bekymring på den afrikanske kulturformidlingen i Norge i dag.

Kalender

Klangsalong // Repetisjon og puls

24/09/2020 Kl. 19.00

Rogaland

Fiolinens gullalder

26/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Knut Vaage: multiMORF remix vol 1

26/09/2020 Kl. 20:00

Vestland

Av Jonas M. N. Sørensen

Når han ser tilbake på de 25 årene som er gått, synes senterets leder Barth Niava at det har blitt vanskeligere å formidle afrikansk kultur i Norge. Det kreves både kunnskap og vilje for å realisere det flerkulturelle samfunnet man har snakket om, påpeker han, og fortsetter:

— For 30 år siden var vi eksotiske, i dag konkurrerer vi på lik linje med alle andre kultur- og underholdningstilbud. Samtidig har vi blitt flere afrikanere i Norge, og fremmedfrykten er tilstede.

Barth Niava innledet konserten på vegne av senteret med å fortelle at Kusum Gboo betyr «kulturen dør aldri», og forklarte publikumet at kultur er det du har i behold etter at du har mistet alt annet. Deretter lovet han de fremmøtte at det var et godt stykke afrikansk kultur i vente, og overlot scenen på Cosmopolite til de 15 danserne og musikerne i ensemblet og dets leder Richard Danquah.

Det ble en rik konsert. De mannlige musikerne stod og satt i to rekker på scenen. På det mest intense syntes musikerne som et eneste stort rytmisk maskineri som fascinerte både øret og øyet.

Danserne, tre kvinner og tre menn, utstrålte en fantastisk livskraft med sine tradisjonelle danser, vekselvis i formasjoner, i par og alene. Dansene gikk i høyt tempo og dansernes meddelende kroppsspråk ga inntrykk av stor beherskelse. Samtidig hadde de i seg en ledig avslappethet og mye genuin entusiasme. Hvert dansenummer hadde sin egen koreografi og fortalte en historie. Alt i alt en mangfoldig forestilling.

Utover i april og mai skal Kusum Gboo gjeste en rekke andre norske byer, deriblant Skien, Drammen, Sandefjord og Risør. Senere fortsetter Europaturneen til Tyskland, Østerrike og Tsjekkia, før Kusum Gboo vender hjem til Ghana i juli.

— Afrikansk kultur er jo ikke bare Afrikas, men en del av verdens kulturarv, påpeker Barth Niava, og legger til:

— Skal vi respektere hverandre, må vi respektere hverandres kultur, først da kan vi komme nærmere hverandre. Store afrikanske utøvere bør stilles på linje med sine vestlige motstykker. Det gjøres ikke i dag.

Det tok senteret 13 år å bli del av de offentlige støtteordningene.

— Arbeidet vårt faller mellom alle deres stoler, fordi det kommer fra oss afrikanere og til dere nordmenn og ikke omvendt, forklarer Barth Niava. – I dag får vi midler, men de er ikke tilstrekkelige til å jobbe på landsbasis og til å jobbe i bredden. Fortsatt utføres det meste av arbeidet her gratis, poengterer han.

Senteret har i anledning jubileet feiret seg selv siden oktober i fjor, og skal fortsette i ett år – helt frem til høsten i år. Nå i påsken holder Kusum Gboo workshop i senterets regi. For nærmere informasjon om dette og for en rekke forskjellige kurs og konserter, se www.cak.no.

Stillinger

Markedskoordinator

Det Norske Blåseensemble (DNBE)

Forretningsutvikler

Sørf – Sørnorsk kompetansesenter for musikk

Førsteamanuensis i fløyte

Norges musikkhøgskole

Førsteamanuensis i klarinett

Norges musikkhøgskole

Kantor

Ulstein kyrkjelege fellesråd

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev