Livet etter by:Larm

De mange regionale bransjetreffene som nå vokser frem kan være et signal om at by:Larm gjør noe feil, og at festivalen etter hvert får noen konkurrenter, sier sjef for Buktafestivalen i Tromsø.

Bransjen

— By:Larm var veldig bra rundt årtusenskiftet. Da gav festivalen et boost til musikkmiljøene i byene den ble arrangert. I Tromsø snakker man fortsatt om hvordan det var under by:Larm, med omsetningsrekorder og fulle hus, sier Robert Dyrnes, sjef for Buktafestivalen i Tromsø.

Sist by:Larm var i Tromsø var i 2006. Fra og med 2008 har festivalen slått seg til ro i Oslo. Dyrnes mener det kan være positivt å samle bransjen der, men samtidig:

— Musikknorge har nok mistet noen dimensjoner. Det hører jeg mange kommentarer på rundt omkring, at by:Larm ikke lenger er så opptatt av å trekke frem det nye, men heller vil vise frem det beste. Det er vanskeligere for nord-norske band å nå frem i dag, og bransjen har blitt mer sentralisert igjen.

Les saken: [link id=66551 title=»Ballade arrangerer debatt om by:Larm«]

Regionale avarter
Da Stavanger ikke fikk festivalen i 2008, startet de arrangementet Nordic Music Week som en erstatning. Rundt om i landet dukker det nå opp lignende arrangementer. Tromsø Sound City debuterer i april. I Kristiansand planlegger sørlandets kompetansesenter for rytmisk musikk, SØRF, bransjetreff til høsten. Trondheim Calling gikk av stabelen i slutten av januar. Og BRAK lager et bransjetreff i Eid i september.

— Så by:Larm-mangelen har satt i gang en prosess?

— Det var ikke tanker om dette før by:Larm slo seg til ro i Oslo. Etter det har det begynt å komme slike arrangementer, og det vil garantert komme flere, sier Jørgen Skauge i BRAK.

— Gråter du deg i søvn hver kveld?

— Nei, jeg gjør jo ikke det. Men samtidig, hadde by:Larm sagt at de ville til Bergen igjen, hadde vi stått der med åpne armer. Det tror jeg ikke er aktuelt. Bergen vil greie seg uten problemer, men by:Larm er fortsatt viktig å være tilstede på.

Mulighet for ytterlige tiltak
Kjetil Nordhus i SØRF sier han har vent seg til at by:Larm kommer til å forbli i Oslo.

— Det er ikke mye som tyder på noe annet, men jeg ser muligheten for ytterligere tiltak regionalt. For oss som jobber lokalt, regional og nasjonalt er ikke by:Larm lenger det eneste som skjer.

— Hva har det å si for Kristiansand at by:Larm ikke kommer igjen?

— Kristiansand hadde by:Larm i 2002, og det var en erfaring som var litt både óg. Det diskuteres fremdeles om byen var klar i 2002. Det var som å få OL, de fleste byene måtte ta grep på infrastrukturen for å få plass. Jeg velger å se på by:Larm i Oslo som både en mulighet for bransjen på Sørlandet til å reise et sted sammen, og en mulighet til å gjøre våre egne ting.

Viktig å være forberedt
Slik ser en på det i Stavanger også. “Erstatningsfestivalen” Nordic Music Week har ikke blitt helt det arrangementet en hadde håpet. Men regionens bransjeaktører har funnet at by:Larm i Oslo kan fungere regionalt også, hvis man bare er forberedt nok.

— Å ha en omreisende by:Larm-festival vil nok styrke de regionale miljøene og ha en positiv effekt innad i det norske musikkmiljøet. Men slik by:Larm fungerer nå, gir det norsk musikk en sjanse til å skinne utover. Jeg mener at det er et bra alternativ, og at det er opp til hver enkelt å bruke den arenaen for det den er verdt, sier Stein Bjelland i det Stavangerbaserte managementbyrået Great Moments.

Han mener det er viktig å stille godt forberedt til by:Larm.

— De fleste norske bandene og endel bransjefolk som drar til by:Larm har ikke forberedt seg godt nok, og får derfor lite ut av det. En god forberedelse er å ta initativ til møter, komme på seminarer, ha klar en informasjonspakke med bilder og bio, slike ting. Stavangermiljøet har klart å fokusere på å stå sammen som miljø, og har en klar idé om hva vil ønsker å få til under festivalen, både internt og eksternt.

— Dere gjør det til en regional festival selv om den er i Oslo?

— Ja, i alle fall for bransjen. Vi kan jo ikke styre hvilke band som blir med, det er opp til bookingen i Oslo. by:Larms jobb med internasjonalisering er bra, men utfordringen for dem nå er å være flinke nok til å få med seg band og artister fra hele landet.

— by:Larm fyller ikke behovet lenger
I Tromsø vil Dyrnes gjerne påpeke at han ikke nødvendigvis ønsker å kritisere by:Larm.

— Jeg konstaterer bare at ting har forandret seg. Nå velger jeg selv hva jeg vil få ut av festivalen – det er lenge siden by:Larm satte agendaen. Det kan hende at det er en litt romantisk idé, dette med at by:Larm skal reise rundt. Det gikk jo ikke så bra sånn økonomisk. At regionale arrangementer nå vokser frem flere steder, er noe by:Larm får tolke slik de selv vil, men det er sånn at musikkmiljøene i Norge etter hvert tar ansvar selv. Det kan være et signal om at by:Larm gjør noe feil, og ikke fyller det behovet de gjorde tidligere – og at de etter hvert får noen konkurrenter.

Debatten om by:Larm[link id=66551 title=» fortsetter på Internasjonalen«]

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer

KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen

Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk

Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater

Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»

Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.

Ballade og Parkteatret inviterer: Gratis konsert og videovisning – Sesongavslutning!

Ballade og Parkteatret inviterer: Gratis konsert og videovisning – Sesongavslutning!

Søndag 27. april viser vi aktuelle musikkvideoer på Parkteatret i Oslo, med Paul-Ronney Angel som spillende gjest. Få med deg sesongens siste visning!

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio