Platespiller

Hvor er plateselskapene på Internett?

Ass. redaktør Hans Petter Aalmo i Musiq.no har registrert at både plateselskaper og distributører – og for den saks skyld Platekompaniet – er påfallende fraværende som annonsører i Internettsammenheng. – Hvorfor dominerer slankepiller, Fantomet, Vi Menn og Nokia norske musikknettsteder? spør han i dette innlegget, der han også stiller tre grunnleggende spørsmål til den hjemlige platebransjen.

Kalender

Orgelkonsert på Påskeaften: Kåre Nordstoga

30/03/2024 Kl. Kl,12.oo

Viken

Members Choice

06/04/2024 Kl. 20:00

Agder

Av Hans Petter Aalmo, ass. redaktør & skribent, Musiq.no

Norsk platebransje bruker årlig millioner av kroner på annonsering i TV, radio og i trykte medier. Samtidig passerer Internett både radio og utendørsreklame i annonseinntekter. Første halvår i 2003 ble det omsatt Internettannonser for 221 millioner kroner i Norge (kilder: Digi http://www.digi.no/php/art.php?id-653, Nettavisen http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article129944.ece). Så å si samtlige bransjer er representert som annonsører på nettet, med unntak av en: platebransjen.

Ta en titt på annonsørene på de norske musikknettstedene Puls, Groove, Panorama, Musikkavisen og Musiq. Hvor er plateselskapene, distributørene eller for den saks skyld Platekompaniet? Til og med på Dagbladets og VGs musikksider er det annonser for alt annet enn musikk som gjelder. Hederlige unntak finnes, stort sett representert av nettbaserte CD/DVD-butikker og klubber.

Hvorfor dominerer slankepiller, Fantomet, Vi Menn og Nokia norske musikknettsteder? Det skyldes neppe medierådgiverne i byråene. Som annonsør har du alle muligheter til å segmentere annonsene dine, slik at de treffer de relevante målgruppene. Du kan betale per visning eller per klikk, eller avtale en fast pris per dag.

Tradisjonelle bransjer som telecom, bank, forsikring og bokbransjen har for lengst skjønt at Internett er et genialt sted å annonsere, enten som kampanjestøtte, merkevarebygging eller som rene salgskampanjer, og har flyttet deler av markedsbudsjettene over til nettet.

Platebransjen glimrer imidlertid fortsatt med sitt fravær. Her har man alle muligheten til å interagere med leseren, lytteren og kjøperen på en gang, men velger å stå over. Hva skyldes dette?

Det kan finnes (minst) tre mulige årsaker til de manglende annonsene:

* Norske musikknettsteder mangler selgere
* Norsk platebransje ignorerer og/eller undervurderer norske musikknettsteder
* Norsk platebransje ser fortsatt på Internett som en trussel, ref. oppstyret rundt Napster/Kazaa.

For å få svar, har jeg tre spørsmål til bransjen:

1. Hva er årsaken til at det på (nesten) samtlige norske musikknettsteder finnes reklame (bannerannonser) for alt annet enn musikk? Ligger årsaken(e) i nettstedenes egenskaper, hos annonsørene, evt. andre steder?

2. Anser ditt firma Internett for å være en relevant markedsføringskanal?

3. Hva er årsaken til at norske musikknettsteder per i dag ikke er i stand til å ta sine rettmessige andeler av annonseinntektene i forhold til de etablerte annonsekanalene?

Vennlig hilsen

Hans Petter Aalmo
Ass. redaktør & skribent, Musiq.no

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.