Arnfinn Bjerkestrand, Musikernes Fellesorganisasjon

Enda mer svindel

Ørjan Greiff Johnsen pekte i Ballade tirsdag på en del minefelt knyttet til artisters kontraktforhold. JoMa Gran grep tråden alt dagen etter. Nå kommer også Arnfinn Bjerkestrand i Musikernes Fellesorganisasjon på banen.

BransjenPolitikk & debatt

Av Arnfinn Bjerkestrand, Musikernes Fellesorganisasjon

Ørjan Greiff Johnsen beskriver i Ballade 25.02.02 en del typiske problemområder knyttet til artistenes forhold til ulike deler av musikkbransjen. JoMa Gran viser dagen etter til at det er plateselskapenes soleklare rett å ivareta sine egne interesser, og etterlyser samtidig et managerkorps som kan ivareta de norske artistenes rettigheter og tale deres sak.

Dessverre har Greiff Johnsen rett i at altfor mange artistkontrakter er ubalanserte.

Både platebransjen og forlagsbransjen handler om overdragelse og utnyttelse av rettigheter. Spørsmålet som artister og opphavsmenn må stille seg er hvilke rettigheter det er rimelig og nødvendig (eller unødvendig) å overdra til plateselskap og eventuelt forlag, og hvilken pris det er fornuftig å kreve for overdragelsen. Kontraktenes varighet, og partenes muligheter til reforhandling eller heving, er andre viktige momenter. Alt dette skal det i prinsippet være mulig å forhandle om.

Det er gradvis blitt større åpenhet omkring disse spørsmålene, og norske artister har idag gode muligheter for å få profesjonell veiledning før kontrakter undertegnes. At både GramArt og Musikernes fellesorganisasjon har begrensede ressurser er imidlertid et problem – kanskje først og fremst for de ansatte i disse organisasjonene.

Hvorvidt norske artister kan betale en manager for veiledning til de første skritt inn i bransjejungelen, betviler jeg sterkt. Jeg er derfor like sterkt i tvil om hvorvidt det er mulig å skape seg en næringsvei av å gi bistand til uetablerte artister. Nettopp derfor er det viktig for norske musikkutøvere at MFO og GramArt finnes, og at vi har et godt og konstruktivt samarbeid.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.

Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025

Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.

Utlysning av Egil Storbekkens musikkpris 2025

Utlysning av Egil Storbekkens musikkpris 2025

Nå kan du foreslå kandidater til Egil Storbekkens musikkpris 2025, til personer som har gjort en ekstraordinær innsats i norsk folkemusikk. Frist 20. august.

Komponist Halvor Haug har gått bort

Komponist Halvor Haug har gått bort

"Haug er ikke bare en av de ypperste norske komponistene gjennom tidene, han er rett og slett en av de mest seriøse i vår tid," skrev tyske Christoph Schlüren om Halvor Haug i en hyllest da komponisten fylte 70.

Egen plan for kulturberedskap? Kultur som kritisk ressurs innen samfunnssikkerhet

Egen plan for kulturberedskap? Kultur som kritisk ressurs innen samfunnssikkerhet

Prosessen med å få kulturen inn i totalberedskapen fikk en dytt framover i fjor. Men nå må vi få en egen beredskapsplan for kunst- og kulturinstitusjoner, mener direktøren for Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Cecilie Daae.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio