© Paal Audestad

– Bare et ledd i prosessen

Hans Petter Haaland i Haaland, Eidsvåg og Strøm mener det er viktig å gjøre promotering i forkant av strømmetjenestene.

Bransjen

Selskapet Haaland, Eidsvåg og Strøm arbeider med markedsføring og promotering av artister som Kaizers Orchestra, Jonas Alaska og Karpe Diem. Men selskapet bruker lite betalt markedsføring. De annonserer også sjelden direkte gjennom strømmetjenestene.
Les også: [link id=68064 title=»– Skattekammer for små artister«]
Daglig leder Hans Petter Haaland mener det er begrenset i hvor stor grad man kan skape oppmerksomhet på denne måten.
– Min holdning er at promoteringsjobben ligger i forkant av strømmetjenestene. Å sørge for å være synlig når folk går inn og leter er én måte å gjøre det på. En annen måte er å bruke andre medier og digitale kanaler. Som regel er det en sum av flere ting som avgjør om du lykkes eller ikke.
Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook
Utnytter entusiasmen
Haaland understreker at selskapet har et positivt syn på strømmetjenestene. Han tror uansett ikke at det nytter å stritte mot utviklingen.
Når selskapet likevel ikke annonserer gjennom strømmetjenestene i særlig stor grad, handler det ikke om et høyt prisnivå eller motvilje mot mediet, men snarere at selskapet konsentrerer seg om å skape et samspill mellom fans og medier.
– Sosiale medier er ekstremt viktig. Der kan man utnytte en entusiasme blant publikum som sprer seg på en sunn måte. Strømmetjenestene er et ledd i denne prosessen, sier han.
Følg Ballade på Twitter
Virus som lansering
Haaland, Eidsvåg og Strøm har stått bak flere uortodokse lanseringer. Førstesingelen til det forrige albumet til Kaizers Orchestra, «Hjerteknuster», ble for eksempel ledsaget av en coverlåtkonkurranse på P3 Urørt.
I september kom appen Kaizervirus som ga tilgang til låter fra albumet «Violeta Violeta Vol. III.». Selve albumet kom ut i begynnelsen av november på Petroleum Records.
Haaland, Eidsvåg og Strøm sto bak idéen, som ble videreutviklet i samarbeid med reklamebyråene Anorak og Notch. I tillegg til musikken fikk brukerne makten til å bestemme når låtene og albumet skulle gjøres tilgjengelig gjennom radio, salg og streaming. Foreløpig har appen blitt lastet ned 60.000 ganger.
Haaland understreker at hver lansering og kampanje selskapet gjør må passe det enkelte prosjektet. Både artistens karriéresituasjon, fanbase, mål og uttrykk er sentrale spørsmål.
– Det er viktig å skape oppmerksomhet på rett måte. Vi ser ikke på markedsføring som stunt. En god idé skal skape mer enn et lite blaff, sier Haaland.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide

Nyhet! Ballades festivalguide

Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio