Hopp til innhald

Utsetter CD-avgift

Et nytt EU-direktiv om opphavsrett får Kulturdepartementet til å utsette den planlagte avgiften på innspillbare CD-plater. Dette betyr trolig at brennbare CD-plater blir avgiftsfrie fram mot nyttår 2003.

Kulturdepartementet har anslått at norske rettighetshavere taper rundt 60 millioner kroner i året på hjemmebrente CD-plater, og dette skulle kompenseres med en avgift på uinnspilte CD- og DVD-plater fra 1. januar 2002 – som ville ført til en prisstigning på platene med vel fire kroner per stykk. En tredel av avgiften var tenkt å gå til et kollektivt fond.

Men departementets planer kolliderte med et EU-direktiv om opphavsrett i informasjonssamfunnet fra 9. april i år. Direktivet omfatter kompensasjon for privat kopiering for alle rettighetshavere, også på tekst og kopieringsutstyr for papir.

– Da direktivet ble vedtatt tre dager etter vår høringsfrist, valgte vi å se at dette kanskje bør sees i sammenheng. Direktivet sier at rettighetshavere skal ha en rimelig kompensasjon, mens vi holdt oss til ett felt. Vi må nå se det under ett og ikke komme med en ordning på ett felt, sier avdelingsdirektør Bengt O. Hermansen i Kulturdepartementet til Nettavisen.

Utfordringen nå blir å finne en god, dekkende løsning, men Hermansen har tro på at en helhetlig løsning også vil inneholde en avgift på digitale lagringsmedier.

Ledige stillinger

Flere saker

Hans Martin Austestad

Om menn og sang

KRONIKK: I forbindelse med den internasjonale mannsdagen 19. november skrev musiker Hans Martin Austestad en lang historie om egne erfaringer...

Missy Mazzoli Foto: Caroline Tompkins

Jörg Widmann og Missy Mazzoli til Festspillene i Bergen

Blir festspillkomponister i henholdsvis 2020 og 2021.

FOlkehelsa DEBUT logo BRUK I SAK c54742cd48

Folkehelsa knytter nevene

– Det er en ære å bli sammenlignet med gammel politisk viserock. Folkehelsa platedebuterer uten gitarer og med tydeligst mulig...