Kan NRK Klassisk reddes? NRK Klassisk-redaktør svarer på kritikk fra Ola Tjørhom.

NRK Klassisk-ønskekonsert utenfor Radiohuset på Marienlyst i Oslo 29. mai 2019, © NRK

Av Ingvei Eikaas, fungerende leder i NRK klassisk og NRK Jazz

I et innlegg i Ballade 19. juni kritiserer professor emeritus Ola Tjørhom radiokanalen NRK Klassisk. Tjørhom mener det pludres for mye i kanalen, og at musikken er for lettbeint.

Tjørhom kritiserer blant annet morgen- og dagsendingene i NRK Klassisk. Programmene er utviklet blant annet etter lytterundersøkelser og tilbakemeldinger fra dem som hører på oss. Musikkfrokost om morgenen har korte nyhetsmeldinger, rapporter fra kulturlivet, vær- og trafikkmeldinger som sitt faste innhold. I tillegg til å sende klassisk musikk er det viktig for oss å holde lytterne oppdatert.

Lytterne etterspør dette innholdet. Vi lager radio som skal føles relevant før man skal i gang med en ny arbeidsdag, enten man er på vei i bil eller har en lang morgen hjemme med kaffekoppen.

Samtidig fortsetter NRK Klassisk å sende flere timer med hele verk hver eneste kveld i radiokanalen. Kanalen tar vare på den rike, klassiske kulturarven. Aktuelle konserter sendes enten direkte eller som opptak og velges fra sesongprogrammet til de norske symfoniorkestre fra Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bodø og Kristiansand.

Store operaproduksjoner sendes hver lørdag i radiokanalen med operaoppsetninger hentet fra The Metropolitan-operaen i New York, fra operahus i Paris, Milano, London, og så videre. I tillegg er NRK medlem i det store europeiske allmennkringkaster-nettverket EBU, der NRK deler sine klassiske konsertopptak med internasjonale radiokanaler og i retur kan sende konserter fra europeiske konsertsaler. Dette gjør vi ukentlig. I helgene lytter mange til NRK Klassisk sine temaprogrammer, Eureka, rebus, portretter og serier. Rebusen i NRK Klassisk får flere hundre svar hver uke, noe som er en sjeldenhet i dagens radioverden. Engasjementet blant våre lyttere for å delta er stort.

Hver dag bruker ca 85 000 nordmenn eller 1,9 prosent av alle radiolytterne tilbudet til NRK Klassisk (radiomålingene til Nielsen). Antallet lyttere øker stadig, og hver lytter hører 90 minutter hver dag. Når NRK Klassisk øker i oppslutning både med innholdet på hverdager og i helgene, er det et signal til oss om at tilbudet faller i smak.

Radiokanalen har som mål å nå nye og yngre lyttere som ønsker å oppdage musikken og bruke innholdet, i tillegg ønsker vi å lage innhold til de lytterne som allerede er godt kjent med musikken. Vi håper nye generasjoner får vekket interessen for klassisk gjennom kanalen, og at totaltilbudet gir muligheter for å finne programmer og musikk for mange, enten man søker fordypning i kanalene eller musikkfølge gjennom arbeidsdagen.

Publisert:

Del: