Onsdag 26. oktober fikk Cikada overrakt Nordisk Råds Musikkpris– som første samtidsmusikkensemble noensinne. Prisen ble delt ut under Nordisk Råds sesjon i Reykjavík på Island. I den anledning har Ballade valgt å trekke frem intervjuet som ble gjort med Cikadas pianist Kenneth Karlsson og komponistforeningens Synne Skouen etter at det ble kjent at Cikada hadde vunnet. Prisen – som bærer stor prestisje – har tidligere år blitt vunnet av blant andre Björk, Mari Boine, Kaija Saariaho og Rolf Wallin.

Cikada tutti (hoder) foto: Tom Sandberg

Av Arvid Skancke-Knutsen

Hva betyr en slik pris for Cikada som ensemble?

— Vi håper jo at den kan bidra til at flere blir kjent med musikken vi arbeider med, sier Karlsson. – En slik pris er en fjær i hatten til Cikada, men også en anerkjennelse av den høye kvaliteten og den store aktiviteten som preger hele samtidsmusikkfeltet i Norden, sier Karlsson.

Nordisk råds musikkomité begrunner tildelingen på følgende måte:

»Cikada har med sitt målrettede og mangeårige arbeide blitt en meget betydningsfull ambassadeur for samtidsmusikk i Norden. Juryen legger vekt på ensemblets særpregede uttrykk, levende spillestil og nyskapende holdning til stilistisk mangfold. Cikadas kompromissløse satsing på kvalitet i alle ledd, har resultert i en organisasjon som evner å sette fokus på samtidsmusikkens sterke betydning for vår nordiske identitet.«

— At Cikada nå får prisen, er et naturlig resultat af den målbevisste satsningen på ny musikk som har funnet sted i Norge gjennom snart et par årtier, skriver den danske musikkskribenten Anders Beyer i en hilsen til ensemblet som kan leses et annet sted her på Ballade.

Men Beyer opplever også Cikadas ensemble-ånd som noe helt spesielt. “Cikada er uttryk for noget ukontrollerbart, mærkeligheder sat på formel. Et sådant mærkværdigt ensemble kan man ikke indramme i et nydeligt portræt i glas og ramme. Musikernes kreative ansatspunkt vil altid være større end teksten, og medlemmer i gruppen vil til enhver tid få en portrættekst til at se latterlig ud, fordi der altid vil være en vigtig facet, som er gået tabt,” skriver Beyer.

Ballade fikk også tak i en opprømt leder for Norsk komponistforening, Synne Skouen.

— For det første er denne prisen inderlig fortjent! Dernest er det virkelig ærefullt, det er en stor prestasjon av Cikada. Jeg har selv sittet i juryen for Nordisk Råds Musikkpris, og jeg vet hvor hard denne konkurransen er. Det er utrolig gode ensembler blant de elleve som her har vært nominert, så dette er det bare å ta av seg hatten for, sier Synne Skouen.

Skouen mener tildelingen også vil få ringvirkninger i det norske samtidsmusikkmiljøet. – I sånne sammenhenger regner det også på klokkeren, og den effekten må vi utnytte for fullt, sier Skouen. – Dette er en mulighet til å synliggjøre alle de mange spennende ting som skjer i norsk musikk for tiden. For det skjer fantastisk mye, det er en kvalitet og en vitalitet i det norske musikklivet nå som er ganske spesiell.

Blir Nordisk Råds Musikkpris lagt merke til i utlandet?

— Jeg tror ikke Nordisk Råds musikkpris er veldig kjent ute, sier Skouen. – Men her kan man også snakke om en litt gjensidig effekt. Cikada har jo stor aktivitet ute, og nå kan faktisk også Cikada kaste glans tilbake på Nordisk Råds pris. En slik pris er avhengig av fremragende prisvinnere for å bli anerkjent!

Det Nordiske Råds musikkpris ble stiftet i 1965, og skulle opprinnelig deles ut hvert tredje år. Fra og med 1990 ble begivenheten gjort om til en årlig pris. Tidligere norske vinnere er Arne Nordheim (for “Eco”, 1970), Olav Anthon Thommesen (for “Gjennom Prisme”, 1990) og Rolf Wallin (for “Konsert for klarinett og orkester”, 1998), og Mari Boine (2003).

Redaksjonell note: Her kan du lese Anders Beyers hilsen til Cikada i anledning prisen. Hjemmesidene til Nordisk Råds store musikkpris finner du denne lenken.

Publisert:

Del: