Den som er litt smart kan i følge Till Schumann i finetunes skaffe seg større inntekter fra YouTube enn fra andre strømmetjenester.

Till Schuman Foto: Privat

Lydnivået stiger i krangelen mellom Google og representanter for musikkindustrien om størrelsen på utbetalingene fra YouTube, i realiteten nettets største musikktjeneste. Samtidig bygger tyske Till Schumann i distribusjonsselskapet finetunes GMBH, som nylig fusjonerte med norske Phonofile AS, et veritabelt videounivers på YouTube for sine 2 300 labelkunder.

Utgangspunktet for at Schumann i flere år har jobbet intenst med å få så mye penger som mulig ut av YouTube er det faktum at strømmetjenesten blitt verdens største for musikk.

– Vi ser i sterkere og sterkere grad at musikere og plateselskaper laster opp filer hvor selve videoen bare er et platecover, sier Schumann.

Allerede før andre kommersielle strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music ble levert, hadde YouTube blitt stedet veldig mange nettbrukere først oppsøkte for å sjekke ut en ny låt, eller friske opp gammel musikkhukommelse.

At denne praksisen ble utbredt allerede en god stund før det begynte å komme penger fra YouTube til rettighetseierne, ble i seg selv en kilde til irritasjon og mye advokatarbeid.

Når et selskap som finetunes bruker så mye krefter på å utnytte mulighetene YouTube gir, er det et tegn på tjenestens faktiske størrelse og dens velutviklede annonseøkonomi, uavhengig av hva man måtte med om utbetalingsnivået per avspilt lydfil.

Smartere og riktigere
I rollen som YouTube-ansvarlig hos finetunes har Schumann blitt ekspert på bruk av YouTube til musikkformål. Siden 2011 har han pleid finetunes-innholdet på tjenesten med tanke på ren markedsføring av musikken og sikring av inntekter fra annonser som YouTube plasserer i videoene.

– YouTubes utbetalinger til rettighetseiere av musikk er mindre enn utbetalingene fra andre rene musikkstrømmetjenester. Samtidig har rettighetshaverne mer kontroll over pengestrømmen på YouTube, sier han, og sikter til funksjonene som lar “innholdsleverandøren”, i denne sammenhengen et band, et label eller en distributør som finetunes, styre om det skal være annonser i videoene, og hvilke annonseformater som ønskes vist.

Innholdsprodusenten kan velge bort enkelte annonseformater og velge hvor i en video annonsene skal vises.

Schumann hevder at inntektsmulighetene er bedre enn mange tror.

Hvis du følger en god strategi og aktivt bruker de forskjellige annonse- og videoformatene som finnes der, så er det definitivt mulig å generere like mye, og til og med mer penger der enn på andre strømmetjenester

– Men du må være lur. Hvis du følger en god strategi og aktivt bruker de forskjellige annonse- og videoformatene som finnes der, så er det definitivt mulig å generere like mye, og til og med mer penger der enn på andre strømmetjenester, sier Schumann.

Dessuten er han opptatt av at YouTube er mye flinkere til å styre annonseplasseringen i forhold til brukernes (dvs. lytternes og seernes) toleransegrenser.

– Jeg er imponert over hvor gode de er til å beregne hva brukerne tåler, slik at tjenesten unngår å drukne folk i reklame.

Dynamisk last
Metoden han sikter til er det YouTube kaller “dynamic ad loading”, et sett med funksjoner som, i likhet med utallige andre funksjoner på store nettjenester, styres av algoritmer (data-prosesser eller programmer) som kontinuerlig registrerer brukernes adferd og valg i tjenesten.

– Resultatet er at annonsene tilpasses brukerne på veldig mange måter.

Så sent som sist uke lanserte YouTube et nytt annonseformat, det som kalles “bumper ads”. Disse annonsene vil det ikke være mulig å klikke bort. Til gjengjeld varer de bare i seks sekunder.

Finetrix
For et label, band eller en distributør er det i følge Schumann helt avgjørende å tilpasse seg, og å utnytte, YouTubes mange funksjoner for å få maksimalt ut av den andelen av annonseinntektene som går til rettighetshaverne.

Et resultat av Schumanns lange YouTube-erfaring er at finetunes alltid laster opp både all lyden fra et album, som én fil i én video, og i tillegg hvert av sporene på samme album, som isolerte videofiler. Dette legger han så sammen i en spilleliste.

Eksempel:

Hvis du vil studere nærmere hvordan finetunes bruker YouTube i praksis, kan det være en idé å starte på det de kaller “finetunesTV

Legg blant annet merke til at finestunes har sortert materialet i “avdelinger” for musikkvideoer og musikkspillelister kategorisert etter sjanger. Videre legger de vekt på å lenke tydelig til alle nettsider selskapet bruker utenfor YouTube (følg lenker i fanene under profilbildet). En viktig detalj er at det også lenkes direkte til hvert kutt i en video som inneholder et helt album (se f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=JUI9HgASWng og klikk “show more” for å se lenkingen til enkeltkutt). YouTube regner det som ny spilling når noen klikker på en link til et kutt i en lang album”video”, med mer annonseinntekter som resultat.

Som en jukeboks
Schumann forklarer at det tidligere var aller vanligst at brukere gikk til YouTube for å finne en spesiell låt. De siste årene har flere hele albumer blitt publisert på YouTube. Det innebærer at veldig mange nå bruker tjenesten som en strømmetjeneste, uten å bry seg om at videoene fullstendig mangler bilder som beveger seg (og slik sett beveger seg bort fra den vanlige definisjonen av fenomenet video).

– Vi registrerer at mange spiller disse albumene fra start til slutt. Siden tiden hver og en bruker per video er en veldig viktig variabel på YouTube kommer lange videoer ofte godt ut. I videoens beskrivelse lenker vi også til hvert enkelt kutt, noe som lar lytteren bruke videoene som en jukeboks.

Her er en oppskrift på hvordan du linker til enkeltkutt:

For mye for mange
Noe av bakgrunnen for finetunes’ omhyggelige YouTube-arbeid er at mange små labler (finetunes jobber med 2300 forskjellige labler) ikke har noen god plan for sin bruk av alle de forskjellige sosiale mediene som finnes.

– Du må ha en plan for hver plattform. For mange blir det for mye, så de nøyer seg med Facebook

– Du må ha en plan for hver plattform. For mange blir det for mye, så de nøyer seg med Facebook, sier Schumann.

Som om ikke det var nok, understreker Till Schumann at dagens mediebilde også fordrer at man følger med på når brukerbetingelsene for tjenester som YouTube endres.

– Les betingelsene grundig og vær forberedt på endringer, er hans YouTubevettregel.

Finetunes pleier YouTube-kanaler for alt fra jazz, folk og world til house, klassisk, chillout og blues. Men inntektene er ikke jevnt fordelt mellom stilartene. Det er elektronisk musikk (house), oldies og reggae som genererer mest penger.

Neste milepæl for finetunes’ YouTube-ekspert er lanseringen av den reklamefrie abonnementstjenesten YouTube Red i andre territorier enn USA.

Schumann sier han ser med nøktern optimisme på nyskapningen.

Publisert:

Del: