© www.spotify.com

Spotify satser på sponsede spillelister

Kan kanskje kompensere for lave annonseinntekter fra gratisbrukere.

NyhetBransjen

Spotifys økonomiske resultater ble lagt frem sist uke. Den største skuffelsen for rettighetshavere har, ifølge MusicBusinessWorldwide (MBW), vært inntektene fra annonsebrukerne.
Rett nok var det 98 prosent vekst i annonseinntekter i 2015, men inntektene fra ikke-premium-bruken sto for bare 10 prosent av det totale salget.
Ikke-premium brukerne utgjør 69 prosent av Spotify-brukerne. MBW noterer at tallene ikke sier noe om hvor viktig gratistilgangen er for å drive brukerne inn i premium-modellen.
Sponsede spillelister
Nå har imidlertid Spotify lansert en mulig løsning på annonseproblemet, i form av sponsede spillelister. De første offentliggjorte tallene for disse listene har potensial til å tiltrekke seg flere kunder.
Bilmerket Kia var prøvekanin som sponsor for listen New Music Friday. Ifølge en bloggpost fra Spotify selv var resultatene fra både lytterengasjementet og merkevarebyggingen bemerkelsesverdig gode.
Sponsoratene markedsføres videre som plussinnhold, der for eksempel en treningsspilleliste vil være utmerket for en skoprodusent som vil produktplassere sine merkevarer i situasjoner for bruk av treningsko. Spørsmålet som gjenstår er om annonsørene vil bite på i tilstrekkelig grad til at man kan veie opp for de lave inntektene fra ikke-premium-bruk.
Millioner av lyttere
Spotify har over 400 egne spillelister å selge til sponsorer. De mest attraktive, og dermed dyreste, har for eksempel mellom 3 og 8 millioner følgere. Annonsørene vil selv kunne styre synligheten på annonsene, og de vil også få mulighet til å kontrollere «det kommersielle gjennombruddet» for gratislytterne. Annonsetiden er foreløpig satt til en uke.
Tjenesten er lansert i USA, og det er en liknende beta-versjon av tjenesten ute i Storbritannia.
De personlige spillelistene med anbefalinger til brukerne, som «Discover Weekly», er ennå ikke åpne for sponsorer. Her er lyttertallene 40 millioner.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide

Nyhet! Ballades festivalguide

Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio