MySpace_ill.

MySpace: Nå også på norsk

INTERVJU: Kristoffer Endresen har fått i oppgave å utforme den norske utgaven av MySpace. Det kjente og mye brukte nettstedet har nå åpnet en norsk betaversjon, men kommer snart i ferdig utgave. – Målet med dette er rett og slett å gjøre siden mer relevant og interessant side for norske brukere, løfte frem lokalt innhold; videoer, konserter, band, men også profilere internasjonale artister som er aktuelle i Norge, sier Endresen til Ballade.

Kalender

Av Bjørn Hammershaug

Den sosiale nettverksnettstedet MySpace har siden oppstarten i California for 4 år siden fått over 200 millioner brukere, og er dermed blant verdens aller mest populære nettsteder. MySpace har oppnådd en særlig status for utveksling av musikk, kunst og film og er et viktig startsted for nye og ukjente artister. I forbindelse med en bred internasjonalisering av MySpace opprettes nå en norsk søsterside på norsk med en lokalt styrt forside. Den norske utgaven er nå oppe i en midlertidig betaversjon, men vil snart være helt ferdig.

Mr. MySpace

MySpace Norge er så langt én person; markeds- og innholdskoordinator Kristoffer Endresen, som har vært i denne stillingen kun et par ukers tid.

— Det jeg skal gjøre i praksis er å løfte frem innhold og drive med markedsaktivitet for MySpace Norge. Jeg vil se på hva vi kan bidra med i forhold til norske artister, men så langt har jeg mest bare rukket å sondere terrenget, sier Endresen til Ballade nå i dag.

Hva er planene for den norske utgaven av MySpace?

— Jeg ser på dette som en spennende oppgave. MySpace er verdens største sosiale nettverk, og har en enorm base med innhold. Det er store muligheter som ligger i MySpace-universet. Min jobb er å løfte frem lokalt innhold til andre MySpace avdelinger rundt om i verden, noe som vil gjøre det lettere for norske artister å gjøre seg bemerket. Det er selvsagt mer praktisk å sitte her i Oslo å jobbe med dette, enn på vestkysten av USA.

Skal løfte frem lokale navn

Endresen forteller at MySpace startet en britisk avdeling for en tid tilbake, for å teste ut nytten av å løfte frem lokalt og relevant innhold. Dette var så vellykket at MySpace nå har overført strategien sin til flere andre land og har så langt 21 lokalkontorer rundt om i verden.

— I løpet av det siste halvåret ble det opprettet en nordisk avdeling for Norge, Sverige, Danmark og Finland med hovedkontor i Stockholm. Det gir visse stordriftsfordeler med en felles nordisk administrasjon, men innholdsdelen på den norske siden styres her fra Oslo.

Endelig dato for åpningen av den norske siden er ikke fastsatt, men Endresen forteller at de holder med ulike tester, språkvask og den slags i disse dager.

— Målet med dette er rett og slett å gjøre siden mer relevant og interessant side for norske brukere, løfte frem lokalt innhold; videoer, konserter, band, men også profilere internasjonale artister som er aktuelle i Norge.

Bredde og innhold

TV2 lanserte en norsk variant av Myspace i 2006 som ikke ser ut til å ha blitt en stormende suksess. Artister og brukere har allerede plattformer som Urørt, Uhørt, Facebook, Sellaband og TagWorld som boltringsarena. Hva skal til for at MySpace Norge blir en suksess?

— Fordelen er at vi er så pass etablerte worldwide med over 11 millioner registrerte artister, og disse har igjen muligheten for å profilere seg opp mot millioner av fans. Det unike med MySpace er kombinasjonen av bredde og innhold som ingen andre tilbydere er i nærheten av. Vi har en crossover mellom band, videoer og privatpersoner som fungerer veldig bra.

Endresen kan også berette at det kommer til å skje en del på utviklingsfronten fremover.

— Det skjer mye hele tiden og produktutviklingen er konstant, sier Endresen.

— Vi er allerede nummer 2 etter YouTube på brukergenererte videoer, vi har blitt med i OpenSocial med åpne kildekoder som nok kommer til å bety en god del for utviklingen av MySpace, og vi har gått i partnerskap med Skype når det gjelder bruken av vår Instant Messenger-funksjon.

Hvem profileres på betaversjonen av norske MySpace i disse dager?

— Ukens artist er Bloodlights, som også er ukens artist på MySpace i Tyskland og Sverige. De blir profilert på forsiden, og det gis blant annet muligheter til forhåndslytting av platen deres. Vi kommer til å satse på slike kampanjer med for eksempel forhåndslytting og videopremierer. Det har de allerede gjort en stund i Danmark og Sverige, og det er en del fine suksesshistorier derfra, avrunder Herr MySpace i Norge; Kristoffer Endresen.

MySpace Norge finnes her. Akkurat nå frontes siden av en billettkonkurranse med 120 Days på Rockefeller.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.