Satyricon 2002

Har black metal blitt stuerent?

Satyricons «Volcano» gikk tirsdag inn på en historisk 4. plass på VG-lista. Med 7000 solgte bare en uke etter at plata kom i salg er den tidenes best selgende black metal-plate i Norge. Dette til tross for at Free Record Shop, som har hatt «Volcano» på vekselsvis første og andre plass på egne lister, ikke fikk rapportert inn sine salgstall. – Hadde det ikke vært for dette, hadde vi ligget på 2. plass. Litt bittert, men vi er allikevel strålende fornøyde, sier Sigurd «Satyr» Wongraven til Ballade.

Kalender

Gammal Maiden med Egil Hegerberg

05/12/2024 Kl. 19:00

Oslo

Lunsj med kultur – Operettelunsj

06/12/2024 Kl. 12:00

Oslo

Lørdagsopera

07/12/2024 Kl. 1400

Oslo

Volcano er dermed norges mestselgende black metal-utgivelse noensinne. EMI/Capitol, som er det første store plateselskapet som har signert et black metal-band, her brukt mye penger på å få Satyricon ut til folket. Kilder i EMI/Capitol ønsker ikke å gå ut med hvilke summer det dreier seg om, men indikerer at kampanjen rundt «Volcano», som blant annet inkluderer stjerne-regissør Jonas Åkerlunds medvirkning til videoen «Fuel for Hatred» – har kostet mange penger.

Til tross for Satyricons suksess har Hans Grøttheim, som er A&R director for Capitol- og Virgin Records Norge, ikke blitt sulten på å signere flere band inne sjangeren: – Vi prøver å ha de feteste bandene i hver sjanger, men noen flere enn Satyricon er foreløpig ikke interessante. Vi er selvfølgelig alltid mottakelige for nye, gode band, men til forskjell fra et rent metal-selskap kan vi ikke signere band som ligger alt for tett opp mot hverandre.

Til tross for dette er Wongraven optimistisk på vegne av sjangeren: – Det har alltid vært viktig for Satyricon å bidra til sjangeren, og suksessen med «Volcano» strekker seg allerede utover å bidra til vårt eget renommé. Med denne plasseringen har vi kommet i en «Say No More»-situasjon: Nå som vi begynner vi å bli behandlet som etablerte band i andre sjangre, åpnes også dører for andre. Dette har med at flere endelig begynner å forstå hva sjangeren dreier seg om, mener han:

— Det er en hel del pisspreik om at black metal begynner å bli stuereint om dagen, men dette er selvfølgelig bare tull fra folk som tenker «faen, dette er fett», men har problemer med å legitimere at de liker Satyricon for omgangskretsen sin. Helt greit for min del – det er uansett hyggelig at vi blir hørt i det vi driver med, og at flere forstår at denne brutale musikken har noe å fare med.

Wongraven forteller videre at han er bevisst på sin rolle som døråpner for black metal-miljøet, og ønsker å bidra aktivt til at musikken kommer ut på plate, og opp på scenen. Selv tar han med seg bandet Khold, som er signert på hans eget plateselskap Moonfog, ut på turné. – De blir ikke med fordi de er på mitt selskap, men fordi de har merkert seg tydelig i det siste, sier Wongraven, tydelig glad for å få muligheten til å drive litt promoarbeid:

— Khold ble invitert av Turboneger til å være med på release-konserten til tribute-plata, ikke fordi de hadde spilt på skiva, men fordi de har markert seg med det de gjør. De har også vært på Hole In The Sky-festivalen, og rukket å utgi to skiver på like mange år. For det er ikke sånn at vi bare kan åpne dører på vid vegg for alt og alle, man må også kunne levere for å komme seg videre, og det har Khold absolutt gjort. Kanskje tar vi også med oss Mortiis på Europadelen av turen. Ikke fordi han gjør noe vi kan identifisere oss med i noen særlig grad, men fordi han har har en egenart og integritet vi setter pris på.

— Det hadde vært fint om band som Slayer kunne ha tenkt sånn, og tatt med seg mindre, lovende band ut,sier en ettertenksom Wongraven. I stedet virker det dessverre som de ser etter band de kan slippe å betale. Pantera var de første store som tok med seg et black meta- band, nemlig oss, på turné, nå gjør vi det samme.

Satyricon har fått stjerneanmeldelser over hele pressen, som omtaler «Volcano» som det beste sjangeren har produsert på årevis. Glemt er tydligvis de dager da black metal kun fikk oppmerksomhet av sorten «Kyllingben og pentagram funnet i nordmarka – Oslopolitiet frykter sataniske barneofringer». Nå er alle enige om at svartmetall er viktig, spennende, og veldig bra. Har norges mest utskjelte sjanger blitt en hellig ku, som man kun må stryke med hårene for å ikke risikere å bli dømt musikalsk inkompetent?

Sigurd Wongraven har hørt argumentet før, men er igjennom sitt arbeid med Moonfog overbevist om at dette ikke stemmer:

— Av det som skjer på black metal-fronten, er det lite som blir anmeldt. Vi har for eksempel prøvd å pushe Darkthrone, som er et på alle måter legendarisk band med massevis av kred, og en særegen «gammel» sound – men til ingen nytte. Pressen klarer ikke å sette Darkthrone i perspektiv. De hører kanskje på det, men forstår det neppe. Jeg tror de skriver om det de kan relatere til, og tror representerer en nåtid eller fremtid i musikken.

Og dermed er det bare den delen av svartmetallen som har tilpasset seg nåtiden, slik som unde tunger hevder at både Dimmu Borgir og til en viss grad Satyricon har gjort, som får noen oppmerksomhet?

— Hehe…den der har jeg hørt før. Sellout-argumentet er lett å slenge i hodet på alle som får omsatt noen plater. Så vidt jeg vet er det bare Dimmu Borgir som har uttalt at de har en komersiell retning bak musikken sin. Det er helt greit for min del, men Satyricon kommer aldri til å fungere på den måten. Vi har alltid kjørt en «alt eller ingenting»-pakke, uten total kompromissløshet hadde ikke vi kunnet fortsette å lage musikk. Vi spiller musikk med utgangspunkt i bredbent rock slik som Venom gjorde det i begynnelsen, jeg har ikke sansen for den episke eventyrpakken du finner i goth og metal. Det er kanskje vårt klareste varemerke, avslutter Wongraven.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo