3 Gull 2018 gikk av stabelen på Skur 13 i Oslo lørdag kveld. Dette er sjette gang prisen deles ut.
Ina Wroldsen, som tidligere år også mottok prisen Årets internasjonale suksess fra Spellemann og Music Norway fikk P3-prisen.
I juryens begrunnelse heter det blant annet:
«Ina Wroldsen er en artist og låtskriver i et verdensformat.Etter å slått gjennom som låtskriver for noen av verdens største stjerner, vokste også artistkarrieren med en rekke globale hits som både gjestevokalist og soloartist. Med sin unike stemme, meloditeft og personlige penn, treffer hun sitt publikum med en kraft, ærlighet og råskap som man sjelden ser i popindustrien».
Fjorårets vinner av Årets nykommer Sigrid fikk prisen Årets låt for Strangers. Mens Cezinando, som var årets nykommer i 2016, og hadde fjorårets låt, fikk prisen Årets Live.
Årets nykommer ble Boy Pablo.
Prisene for Årets live og Årets låt ble stemt fram av publikum, mens prisen for Årets nykommer og P3-prisen ble delt ut av juryen. For sistnevnte var ingen nominerte på forhånd.
Mer om prisutdelingen kan leses på P3.no

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.