Talskvinne Marianne Hurum i Kulturkampen Foto: Kulturkampen

Relanserer Kulturkampen

Kampanjen vil, som ved foregående valg, sette kunst- og kulturpolitikken på dagsorden og synliggjøre bredden og mangfoldet i det norske kulturlivet

Kalender

LYTTELUNSJ med Kenneth Karlsson

03/02/2023 Kl. 11.30

Viken

Hanne Tveter & Jorge Vera

03/02/2023 Kl. 21

Oslo

Ary Morais & Band @ Drammens Teater 4. feb

04/02/2023 Kl. 15:00

Viken

Lørdagsopera 4. februar

04/02/2023 Kl. 15:30

Oslo

Kampanjen «Kulturkampen» ble lansert i forkant av stortingsvalget i 2005. Budskapet den gang var at 1 % av statsbudsjettet burde gå til kulturfeltet, og at Norge trengte et kulturløft, og en ny og rødgrønn regjering.

Ved stortingsvalgene i 2009 og 2013 ble Kulturkampen gjentatt. I stor grad handlet det om at satsingen på kultur, som var satt i gang av den rødgrønne regjeringen, måtte fortsette. I perioden fra 2006 til 2014 økte den rødgrønne regjeringen bevilgningene til kulturformål med 5,7 milliarder kroner, og budsjettet som ble lagt frem høsten 2013, innfridde lovnaden om 1 % til kulturformål.

I dag relanseres kampanjen.

– For meg er det tydelig at FrP og Høyre ikke satser på kunst og kultur. Deres feilslåtte prioriteringer og mangel på både innsikt og interesse gir også publikum et mindre mangfoldig kulturtilbud. Skal man endre dette, tror jeg vi må få et regjeringsskifte, sier Marianne Hurum, talsperson i Kulturkampen i en pressemelding.

Kampanjens slagord er derfor «Stem for et rikere kulturliv. Stem for en ny regjering»

Kulturkampen består av et styre med Marianne Hurum, Monica Boracco, Knut Alfsen, Renée Rasmussen og Mikkel Bugge.

Kampanjen blir finansiert av fagbevegelsen.

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev