Musikksjef i NRKs avdeling Strategi og medier, Knut Henrik Ytre-Arne (Foto: Privat)

NRK: – Vi ønsker å bidra til et mangfoldig norsk musikkliv 

Det er nettopp mangfold som er vårt mål hver dag i vårt totale lydtilbud, skriver NRK i dette tilsvaret til artist og låtskriver Hasse Farmens innlegg om NRKs musikkprofil.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Dette innlegget er et tilsvar til låtskriver og artist Hasse Farmens innlegg her på Ballade.no 20. februar. Avsender er Knut Henrik Ytre-Arne, musikksjef, avdeling Strategi og medier i NRK.

Av Knut Henrik Ytre-Arne, musikksjef, Strategi og Medier, NRK

Hasse Farmen hevder i et innlegg i Ballade at «NRK raserer mangfold i eteren», underforstått at det var mer mangfold før. I en tid der NRK har mer tilbud enn noensinne på flere plattformer er det vanskelig å være enig i dette. Det er nettopp mangfold som er vårt mål hver dag i vårt totale lydtilbud.

NRK P3 spillelistet over 500 ulike norske låter i 2019, mens på NRK P13 er tallet 58. På NRK P1 fikk 91 nye norske låter plass på listene nasjonalt og 508 norske sanger lokalt. Flere hundre nye norske låter fikk altså slik gjentatt eksponering og oppmerksomhet på radio. I tillegg kommer alt nytt som spilles på Urørt, i spesialprogrammer, og ønskelåter.

Farmen hevder det ikke er rom for livespilling på NRK P2 – «Kulturstripa» har livespilling hver fredag, slik «Spillerom» hadde da Farmen var gjest. På NRK Klassisk er det hver helg 12 spesialprogrammer som tar for seg ulike sider av det klassiske musikklivet- og uttrykket. NRK P13 har spesialprogrammer hver dag, i et spenn fra hip hop til country og progrock

Den økende bruken av strømming, podkast, lydbøker osv. gir lyttere og seere store muligheter til å velge andre alternativer enn de bredeste lineære kanalene våre. Derfor har det vært viktig for NRK å utvikle gode digitale alternativer: Alle spesialprogrammene på alle kanaler kan lyttes til når som helst i appen NRK Radio, og når Farmen ønsker seg noe annet enn MGP kan man for eksempel velge å se dokumentaren «Countrymusikkens historie» i strømmetjenesten NRK TV.

Når det gjelder den formaterte musikken så er det slik at vi i NRK bruker formatering som et verktøy for å styre musikken, for å sikre god nok variasjon. Slik sørger vi også for at det spilles nok norsk musikk, nok ny musikk, og at kanalen fremstår som tydelig og gjenkjennbar; i den nye radiokonkurransen er det viktigere enn noensinne at kanalene er tydelig og mulige å skille fra hverandre. Vi skal både samle lyttere som er interessert i kanalens kjernerepertoar, og løfte frem ny og ukjent musikk innenfor den samme musikkprofilen.

Vi bruker formatering til å løfte fram nye og unge og lokale talenter til hele landet, ved å sidestille den nye og ukjente musikken med kjent og kjær musikk. Da Farmen i fjor var gjest på NRK P1 ble den nye låten hans «Sirenene synger» presentert mellom Ariana Grande og The Cranberries. Vi mener det gjenspeiler mangfold i populærmusikken.

Vi forstår at det kan være vanskelig å nå gjennom. Sannheten er at det har aldri kommet ut så mye norsk kvalitetsmusikk som nå, nåløyet kan derfor oppleves smalere, selv om kanalmangfoldet er større. Samtidig har kanaler som NRK P1 og NRK P3 aldri spilt så mye norsk musikk som i fjor. Annenhver låt på disse kanalene var i fjor norsk. Det går veldig bra med norsk musikkliv, på mange områder. Vi mener NRKs radiokanaler har vært og er en viktig bidragsyter til dette. Og så er vi glade for at kanalene også nyter godt av det i form av bra ny musikk på radio, og gode historier fra norsk musikkliv.

Til slutt, Honningbarna er et av de banda NRK P3 er stolt av å ha løftet fram, fra de i 2011 av kanalen ble kåret til «Årets Urørt» før debutalbumet ble gitt ut, til hele bandets 2016-album ble presentert i full bredde gjennom en time på radio. Den eneste måten NRK P3 kan ha kraft og troverdighet til å gjøre dette på, er ved å slippe til nye artister til, og gi dem nok spilletid og oppmerksomhet. Det gjør vi gjennom målretta musikkstyring, altså formatering.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev