Collegium Vocale Gent (Foto: Garnier)

SSO spenner buene

Etter nesten 20 år med tidligmusikk som et viktig satsningsområde melder SSO nå om et mulig nytt høydepunkt i Stavanger Konserthus 7. februar.

Kalender

Gammal Maiden med Egil Hegerberg

05/12/2024 Kl. 19:00

Oslo

Lunsj med kultur – Operettelunsj

06/12/2024 Kl. 12:00

Oslo

Lørdagsopera

07/12/2024 Kl. 1400

Oslo

Kulturminister Trond Giske sier det er et kunstnerisk gap mellom de filharmoniske orkestrene i Oslo og Bergen, og Stavanger Symfoniorkester. På noen måter kan han ha rett i det. Men 7. februar ønsker Stavanger Symfoniorkester (SSO) å gjøre ett av gapene enda større.

Det gikk nok en bølge av forbauselse gjennom det europeiske musikermiljøet da Franz Brüggen tok på seg oppgaven som kunstnerisk leder for SSOs tidligmusikksatsning i 1990. Men det er lenge siden nå. Da Philippe Herreweghe ti år senere overtok oppgaven etter Brüggen samtidig med at SSO som det første profesjonelle symfoniorkesteret noensinne innledet et formelt samarbeid med det franske samtidsensemblet til Pierre Boulez, Ensemble Intercontemporain, ble det taust på ny.

Etter nesten 20 år med tidligmusikk som et viktig satsningsområde kan SSO nå et nytt høydepunkt i Stavanger Konserthus 7. februar. Da framføres Händels storslåtte oratorium ”Jephtha” under ledelse av Fabio Biondi, i samarbeid med det profesjonelle tidligmusikk-koret Collegium Vocale Gent og seks solister. Konserten gjøres i samarbeid med Stavanger2008.

Barokkbuer
Det blir den første produksjonen der samtlige strykere i SSO spiller med barokkbuer. Buene er spesiallaget for hver enkelt stryker i Stavanger Symfoniorkester av buemakerne Basil de Visser og Nelly Poidivin, en prosess som har tatt over ett år.

Biondi har som vanlig lagt inn flere dager med ren strykertrim i produksjonen.

Collegium Vocale, Gent
Det er dessuten en utsøkt glede å kunne ønske det flamske koret Collegium Vocale velkommen tilbake til Stavanger. Koret ble stiftet i 1970 av Philippe Herreweghe, og var et av de første som bygget sine framførelser på de den gang nye ideene om framføring av tidligmusikk.

Koret satte raskt helt nye standarder for kvalitet og nytolkning, og dannet skole for en hel generasjon sangere og musikere. Collegium Vocale har gitt konserter over hele verden med de aller fremste ensembler og orkestre, og har gitt ut 65 CD-er under ledelse av Herreweghe. Collegium Vocale gjestet SSO sist høsten 2003, da vi gjorde Haydns ”Skapelsen” i Stavanger, Oslo og Stockholm, den gang dirigert av vår daværende kunstneriske leder for tidligmusikk Philippe Herreweghe.

Direktør Thorstein Granly sier i en kommentar:

— SSO var et av de første symfoniorkestrene i Europa som valgte en autentisk spillestil på repertoaret fra Bach til Beethoven til fordel for en romantisk tolkning. I dag, 15 år senere, er dette innført flere andre steder. Nå har SSO valgt å gå nye veier på ny for å bringe tidligmusikksatsingen et skritt videre ved å gå til anskaffelse av spesialtilpassede barokkbuer. Fabio Biondi er kompromissløs når det gjelder kvalitet i frasering og uttrykk, og buene gir strykergruppene et helt nytt repertor av uttrykksmuligheter. Å ha en kunstnerisk leder som regnes blant verdenseliten og et av verdens fineste tidligmusikkor på gjestebesøk er utrolig inspirerende for orkesteret. Det blir spennende å se når det har gått noen år om det er andre orkestre som følger etter og går til anskaffelse av tidligmusikkbuer.

Det er SSO som melder dette.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo