Anders Jahres Kulturpris 2001 tildeles sangeren Knut Skram «for fremragende sangkunst» og forfatteren Knut Ødegård «for Bjørnson-festivalen og diktekunsten».
De to har utpekt hver sin «juniorprisvinner»: Skram har valgt sangerinnen Kari Postma Sundan (1975) og Ødegård har valgt lyrikeren Steinar Opstad (1971). Postma Sundan er i sluttfasen av sin utdanning på Norges musikkhøgskole. Hun vant den nasjonale finalen 1999 i Dronning Sonjas Internasjonale konkurranse og skal ha rollen som Pamina i «Tryllefløyten» på Den Norske Opera fra høsten. Opstad mottok Tarjei Vesaas debutantpris i 1996 og har utgitt tre lyrikksamlinger.
Prisene vil bli overrakt under en høytidelighet i Universitetets Aula i Oslo torsdag 6. september. Anders Jahres Kulturpris er den største æresbelønning for kulturell innsats i dagens Norge med 400.000 kroner til hver av hovedprisvinnerne og 100.000 kroner til hver av juniorprisvinnerne.
Knut Skram (1937) er født i Ørsta og er utdannet arkitekt, men har siden debuten i 1964 vært en av våre betydeligste sangere og en bærende kraft ved Den Norske Opera. Han har også hatt store gjesteroller på kjente operaer over hele Europa (blant annet Bolsjoiteatret, Paris-operaen, Covent Garden, Glyndebourne, Arena di Verona, Aix-en-Provence og Brüssel-operaen) og i Amerika. Skram har gitt glansfulle tolkninger av hovedroller i blant annet «Tryllefløyten» og «Don Juan» (Mozart), «Den flyvende hollender», «Tannhäuser», «Tristan og Isolde» og «Parsifal» (Wagner), «Eugene Onegin» (Tsjaikovskij) og «Tosca» (Puccini). Han har også vært en fremragende lieder-sanger i et utall konserter. Med sin store personlighet, sin musikalske innlevelse og høye arbeidsmoral har Skram oppnådd en posisjon som blir få kunstnere forunt.
Sopran Kari Postma Sundan (26) kommer fra Trondheim, og mottok også den prestisjefylte Phillips-prisen i fjor og et stipend på 30.000 kroner. Pengene skal brukes til studiereiser, konkurranser og besøk ved flere operaer der hun skal prøvesynge. Hun flytter også til København for å lære mer av Randi Stenes sangpedagog, Susanna Eken, skriver Adresseavisen.
Til høsten skal Kari Postma debutere ved Den Norske Opera som Pamina i «Tryllefløyten», hun skal også synge med Kringkastingsorkesteret – samt med flere andre orkestre i utlandet. Publikum i hjembyen får sjansen til å høre henne 29. juli i Rådssalen i Biblioteket.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.