© Utsnitt fra illustrasjon i boken "I vinens speil".

Ytringsfrihet fra ”ondskapens akse”

Drikkeviser og erotiske kjærlighetsdikt gir et frodig bilde av iransk kulturarv.

Kalender

Cantango på Gamle Raadhus Scene

02/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

«I vinens speil» er et album og en bok med persiske dikt. Det begynte med en konsert og vokste videre til CD med koret SKRUK, Per Oddvar Hildre og Tord Gustavsen. Albumet er innspilt i Kulturkirken Jakob og i Volda Kyrkje. Samtidig ble praktboka på 300 sider med 100 dikt av sufipoeten Hafez gjendiktet av kunstnerisk leder for Kirkelig Kulturverksted, Erik Hillestad og iranske Mahsa Vahdat. Boka er utstyrt med både kalligrafert tekst, norsk tekst og persiske miniatyrmalerier.
”Jeg er en av dem som har skjenkestedets hjørne som helligdom”, er tittelen på et av diktene. Dermed er tonen satt, langt fra den muslimske fastemånedens strenghet – og et godt stykke unna de fleste nordmenns syn på iransk kultur.
Hafez er ikke hans navn. Hafez er tittelen på enhver som kan resitere koranen utenat. Hans egentlige navn var Khajeh Shamsoddin Mohammad, født rundt 1315. Han kom fra Shiraz, et fruktbart område – shirazdruens hjemsted – hvor de eldste tegnene på vinproduksjon er funnet, beregnet å være 7000 år gamle.
”Vi er vindrikkere, berusede, fryktløse og flørtende” (Hafez s.46)
På Hafez tid var dette et område preget av kriger mellom småkonger. Tidligere var området styrt av etterkommere av Djengis Khan, men det var Inju-dynastiets Shah Sheik Abu Eshagh som styrte Shiraz under mystikerens tid – og ble hans venn.
Det etterfølgende dynastiet innførte strenge, religiøse lover. Dette var nok ikke noe for den frihetselskende poeten. Diktene avslører at Hafez var opptatt av å søke sannhet og ønsket å avsløre hykleriet, gjerne med underfundig humor.
Diktene er for det meste samlet i ”Divan”, en samling som inneholder omtrent 500 dikt. Mahsa Vahdat, en mild , vakker kvinne som i år vant The Freemuse Award for sitt engasjement for ytringsfrihet blant kunstnere, har studert persisk litteratur og sangtradisjoner i Teheran. Hun har tidligere vært med på den ulovlige innspilling av ”Songs from a Persian Garden” i Teheran, ”Scent of Reunion” med soulblues-artisten Mighty Sam McClain, og nå ”I vinens speil”, bok og plate med koret SKRUK. Det er prestesønnen, tekstforfatteren og plateprodusenten Erik Hillestad, leder av Kirkelig Kulturverksted, som har drevet prosjektene i havn og drivkraften er blant annet å endre det mediaskapte bildet av Iran. Et land som bugner av poesi.
Hafez er til stede i enhver iraners bokhylle: Samfunnskritikk, drikkeviser, kjærlighetsdikt, religiøs søken, politikk og satire er en del av kulturarven.
” Vinen fikk meg til å kaste mitt selvbilde i vannet
Slik byttet jeg selvdyrking mot vindyrking
(”Jeg er den som er berømt”, spor 7)
CD-en er også utstyrt med et tospråklig hefte med persiske miniatyrbilder og kalligrafert tekst. I tillegg til fargekoder som forteller hva som synges på persisk. To dikt av Rumi har fått plass, blant annet ”Lytt til fløytens fortelling”.
Hafez har inspirert kjente poeter som Goethe, Nietzsche og Walt Whitman – og skal jeg gjette, står han i bokhyllene til enhver norsk vestlandspoet.
Mahsa, som mener diktene er på sitt vakreste når de synges på farsi, har helt rett. Språket synger med dempede konsonanter. Skal man lese Hafez på norsk, er et godt tips å lytte til både ”I vinens speil” og ”Scent of Reunion” med den amerikanske soulsangeren Sam McClain og Knut Reiersrud på gitar.
”Kyssets sødme stjal Hafez’ minnes brønn
Stakk av med moral, salmesang og bønn.”
(”Gleden ved ditt kyss” spor1)
Persisk ghazal-diktning er en komplisert form som er vanskelig å oversette til norsk, derfor er boka gjendiktninger. Forordet forteller litt om problemene Hillestad møtte under arbeidet. Boka er utstyrt med ordliste som skal gjøre det lettere for leseren å forstå metaforene. Kalligrafien er utført av en av Irans fremste kalligrafer, Mehdi Fallahe, og de vakre miniatyrbildene er lånt fra museet Davids samling i København. Hafez provoserer kanskje den dag i dag de som ønsker en strengere skjenkepolitikk, innskrenking av frihet – og moralpolitiet – som på hans tid var de fundamentalistiske herskere, men er det ikke fra barn og fulle folk man får sannheten?
” – for nå er tiden her for roser, sjasmin og slutt på faste” (Hafez s.46)
”SKRUK & Mahsa Vahdat i vinens speil” Kirkelig Kulturverksted:
Tord Gustavsen (piano), Mats Eilertsen (bass), Kenneth Ekornes (perkusjon) og koret SKRUK – arrangert av Tord Gustavsen og Per Oddvar Hildre.
”I vinens speil” BOK: Forlaget Press
Oslo Poesifestival starter 23.-26. oktober på Litteraturhuset med utenlandske gjester som tuaregen Hawad
Persisk rytmer og poesi får man 19.-21.november på Rumifestivalen i Oslo

Stillinger

Direktør for komponisthjemmene

KODE Kunstmuseer og komponisthjem

Kantor

Haugesund Kirkelige Fellesråd

Festivalsjef

Kongsberg Jazzfestival

Assistentdirigent

Arktisk Filharmoni AS

Daglig leder

Høstscena

Pianostemmere/ klaverteknikere

Norges musikkhøgskole (NMH)

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev