© www.spotify.com

Spotify med ny personlig spilleliste

Strømmetjenesten lanser ny automatisk, ukentlig, liste over nye utgivelser.

NyhetBransjen

Spotify lanserte fredag «Release Radar». I den nye listen skal brukerne få de nyeste utgivelsene, fra det Spotify mener er deres favoritter, automatisk samlet i en egen spilleliste. Listen oppdateres ukentlig.
Listen, som er for abonnenter, vil gi opptil to timer med ny musikk fra artistene man følger og lytter mest til, ispedd nye anbefalinger basert på hver enkelt sine lyttervaner.
Release Radar-spillelisten er et suplement til både den eksisterende New Music Friday, som presenterer alle de nye, «up-and-coming» artistene man kanskje ikke har hørt om enda og Discover Weekly, som også autogenereres. Den vil dukke opp i «Discover»-seksjonen under «New Releases for You» på mobil og desktop.
I pressemeldingen hevdes det at etter hvert som musikksmaken til hver enkelt bruker utvikler seg, vil «Release Radar» følge etter. Og jo mer man lytter, jo bedre vil lista bli.
Lavere vekst
Spotify er nå tilgjengelig i 59 markeder med 100 millioner aktive brukere, og har 30 millioner betalende brukere verden over. Tjenesten er ifølge Dagens Næringsliv (DN) imidlertid i ferd med å nå toppen i Norge. Dette er i motsetning til den øvrige verden utenfor Norden, der Spotify har en enorm vekst.
– I 2015 steg abonnements- og reklameinntektene til Spotify til 819,3 millioner kroner, opp fra 748,3 millioner kroner. Men veksten falt til 7,5 prosent, fra 21,5 prosent i forrige periode. Til sammenligning økte Spotify sine inntekter på verdensbasis med 80 prosent i 2015, skriver DN.
Forklaringen er å finne i at allerede i 2010 hadde hver fjerde nordmann tilgang til tjenesten. Og potensialet for vekst dermed lavere enn i land tjenesten har hatt kortere levetid.
Modent marked
Regnskapstallene til Spotify Norway viser inntekter i 2015 tilsvarende rundt 677.000 premium-abonnenter. Inntektene fra reklame utgjør forsvinnende lave 1,8 prosent av de samlede salgsinntektene. Disse har også vært stabile de tre siste årene, mens abonnementinntektene har økt.
Til DN sier markedsdirektør Gjermund Moastuen i Universal Music at en avtagende vekst i et modent marked som Norge er naturlig.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske

I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner

Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide

Nyhet! Ballades festivalguide

Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal

Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.

Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Mørk kveldssang med Michael Krohn

Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio