© www.spotify.com

Spotify med ny personlig spilleliste

Strømmetjenesten lanser ny automatisk, ukentlig, liste over nye utgivelser.

Kalender

Sommerpønsj

01/07/2022 Kl. 19:00

Oslo

Rockeklubben i Porsgrunn 30+2 år 20. august!

20/08/2022 Kl. 17:00

Vestfold og Telemark

Spotify lanserte fredag «Release Radar». I den nye listen skal brukerne få de nyeste utgivelsene, fra det Spotify mener er deres favoritter, automatisk samlet i en egen spilleliste. Listen oppdateres ukentlig.
Listen, som er for abonnenter, vil gi opptil to timer med ny musikk fra artistene man følger og lytter mest til, ispedd nye anbefalinger basert på hver enkelt sine lyttervaner.
Release Radar-spillelisten er et suplement til både den eksisterende New Music Friday, som presenterer alle de nye, «up-and-coming» artistene man kanskje ikke har hørt om enda og Discover Weekly, som også autogenereres. Den vil dukke opp i «Discover»-seksjonen under «New Releases for You» på mobil og desktop.
I pressemeldingen hevdes det at etter hvert som musikksmaken til hver enkelt bruker utvikler seg, vil «Release Radar» følge etter. Og jo mer man lytter, jo bedre vil lista bli.
Lavere vekst
Spotify er nå tilgjengelig i 59 markeder med 100 millioner aktive brukere, og har 30 millioner betalende brukere verden over. Tjenesten er ifølge Dagens Næringsliv (DN) imidlertid i ferd med å nå toppen i Norge. Dette er i motsetning til den øvrige verden utenfor Norden, der Spotify har en enorm vekst.
– I 2015 steg abonnements- og reklameinntektene til Spotify til 819,3 millioner kroner, opp fra 748,3 millioner kroner. Men veksten falt til 7,5 prosent, fra 21,5 prosent i forrige periode. Til sammenligning økte Spotify sine inntekter på verdensbasis med 80 prosent i 2015, skriver DN.
Forklaringen er å finne i at allerede i 2010 hadde hver fjerde nordmann tilgang til tjenesten. Og potensialet for vekst dermed lavere enn i land tjenesten har hatt kortere levetid.
Modent marked
Regnskapstallene til Spotify Norway viser inntekter i 2015 tilsvarende rundt 677.000 premium-abonnenter. Inntektene fra reklame utgjør forsvinnende lave 1,8 prosent av de samlede salgsinntektene. Disse har også vært stabile de tre siste årene, mens abonnementinntektene har økt.
Til DN sier markedsdirektør Gjermund Moastuen i Universal Music at en avtagende vekst i et modent marked som Norge er naturlig.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Stillinger

Kommunikasjonsrådgiver

Norsk musikkråd

Administrasjonssjef

Norsk musikkråd

Virksomhetsleder ved Kulturskolen

Fredrikstad kommune

Gitarpedagog

Sør-Varanger kulturskole

Produsent

Nasjonal jazzscene

Vokalpedagog

Horten kulturskole

Daglig leder

Norske Kulturarrangører (NKA)

Kantor/organist

Østre Halsen menighet

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev