Spellemannprisen - harpe

– Spellemannsprisen overlever!

– Vi er fast bestemte på å holde liv i Spellemannsprisen på TV. Det har aldri vært snakk om noe annet, sier styreformann i IFPI og administrerende direktør i Universal Music Norway, Petter Singsaas. Han mener ellers at Spellemannsshowet trenger en ansiktsløftning: – Seerne har falt fra de siste årene, så dette er noe vi må ta tak i.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

I går ble det kjent at det tyveårige samarbeidet mellom NRK og Spellemannsprisen har lidd et stygt forlis. FONO-formann Larry Bringsjord kunne i den forbindelse opplyse Ballade at NRK ønsket et tilskudd på hele tre millioner for å produsere neste års TV-sending, samtidig som kringkastningen også ønsket å øke sin innflytelse i selve Spellemannnkomiteen. Dette bruddet kommer i etterkant av en svært så turbulent tid for Spellemannskomiteen, som måtte tåle mye kritikk i forbindelse med håndteringen av årets arrangement. Den aller krasseste kritikken rammet nok likevel nettopp NRK, som valgte å klippe bort viktige, men smalere genre fra selve sendingen.

IFPI-styreformann Singsaas er optimistisk med tanke på fremtiden, men sier samtidig at Spellemannsprisen nok er moden for en overhaling.

— Hvilken form denne ansiktsløftingen kommer til å ta, er det derimot for tidlig å si noe om. Det samme gjelder innholdet i spellemanns-showet. Først må vi nedsette en kommité som avgjør hvem som skal lage produksjonen for oss, deretter får vi ta stilling til de enkelte sjangrenes representasjon i programmet og hvem vi vil selge det inn til, forteller Singsaas.

For Singsaas er det naturlig at de platene som har vært mest populære reresenteres på prisutdelingen, men dette betyr ikke nødvendigvis at Spellemannsprisen blir en ren refleksjon av salgstall. – Utgivelser og artister som har hevdet seg sterkt innenfor mindre nisjer har også en viktig plass her, sier han.

I forhold til forhandlingsbruddet med NRK, sier Singsaas at artistpassering og innhold aldri var et tema som kom på banen: – Forhandlingene strandet på det rent økonomiske, og at NRK ville ha langt større innflytelse på produksjonen. Hva de ville bruke denne innflyttelsen til i forhold til innoldet i spellemannshowet, kom vi aldri til. Men man vet jo hvordan TV-stasjoner tenker i så måte.

Hva legger du i det utsagnet?

— Jeg likte dårlig at NRK skulle kutte ned en mangfoldig Spellemannskommité, for så å erstatte den med en mini-utgave der de selv skulle være overrepresentert. Men dette viser jo en tendens i NRKs generelle tankegang, som gjenspeiler at de lever på sparebluss. Da er det enkelt å prøve å dytte regningen over på andre.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev