Hopp til innhald
Svein Arne Solbakk (Foto: nb.no)

Musikkarkivet vil ta år

Denne uken undertegnet NRK og Nasjonalbiblioteket en avtale som muliggjør et nasjonalt digitalt musikkarkiv. En offentliggjøring av arkivet vil ligge langt fram i tid.

Av Carl Kristian Johansen

Hvor mange år det vil ta før arkivet blir tilgjengelig for brukere er fremdeles uvisst. Etter en workshop neste uke kan man være nærmere et svar fordi en totalplan for prosjektet står på dagsorden.

— Vi har fått en pangstart gjennom at det som utgitt på CD er digitalisert i NRK sin samling. Når vi får det over til oss vil vi gå gjennom vår samling for å se om det er hull vi kan fylle, sier Svein Arne Solbakk, direktør for IKT og digitalisering i Nasjonalbiblioteket (NB).

Dette vil være plass i løpet av 2010. Deretter vil NB kaste seg over sitt analoge materiale som består av LP-plater, masterbånd og 78-plater. Sistnevnte tar NB sikte på å ha digitalisert i løpet av tre år.

Solbakk ser på rettighetsarbeidet som en gedigen utfordring i forhold til formidling av materialet.

— Dette har vi ikke begynt å jobbe med enda. Nåværende lovgivning sier at vi kan digitalisere for bevaring og tilgjengeliggjøring i våre lokaler. Ut over det må vi forhandle oss fram til nye avtaler med rettighetshaverne.

Nasjonalbiblioteket offentliggjorde tidligere i år bokhylla.no der ti tusen bøker er tilgjengelige på Internett i fulltekst. I løpet av de nærmeste årene regner NB med å tilby 50.000 bøker gratis på nett. Solbakk mener at musikk representerer en større utfordring enn bøker fordi trenden er at brukerne vil laste ned musikk til egne maskiner.

— Om vi kan bli en norsk Spotify eller om tilgangen blir annerledes tør jeg ikke uttale meg om nå. Det kan være at tilgang på flere nivåer er et alternativ, som for eksempel at musikkarkivet bare er tilgjengelig på bibliotekene. NB har et særskilt ansvar for forskning og utdanning og det kan også være interessant med begrenset tilgang den veien. Alt dette vil bli en del av drøftingene med rettighetshaverne., og vi må gjøre dette på en måte som ikke skader dem, sier Solbakk.

Som med bokhylla-prosjektet vil NB digitalisere bevaringsutgaver av musikken på det Solbakk kaller et «høy nok nivå». Det betyr at NB vil sitte på digitaliserte kopier av en kvalitet som gjør at man lett kan lage formidlingsutgaver for eksempel i mp3- eller flash-format.

— Det beste formatet endrer seg raskt. Vi bruker ikke kompresjon og kan konvertere til nye formater uten å miste informasjon, sier Solbakk.

Ledige stillinger

Rockheim i Trondheim kommer til å hente musikk fra dette nasjonale digitale musikkarkivet.

— I det større bildet vil vi også samarbeide med de lokale pop og rock-sentrene. Det er helt sikkert eksempler på at de sitter på materiale vi ikke har, og som vi kan samarbeide om å legge inn i det store nasjonale musikkarkivet, sier Solbakk.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Felles digitalt musikkarkiv

NRK og Nasjonalbiblioteket slår sammen sine musikksamlinger.

Digitalnote

Rockheim skal presentere NRKs digitale arkiv

Når det nasjonale opplevelsessenteret for pop og rock åpner i mars håper museet å ha på plass tilgangen til NRKs...

Tore Larsen samlingen hylle (Foto: popsenteret.no)

Popsenteret begrenser digitaliseringen

Popsenteret vil i første omgang bare digitalisere deler av den omfattende Tore Larsen-samlingen som Sparebankstiftelsen kjøpte for 2,5 millioner kroner...

Flere saker

Sigrid

Her er mottakerne av Artiststipendet 2017

Åtte norske artister og band får til sammen to millioner av Stiftelsen GramArts Fond for norske fonogramartister og GramArt.

Maja S.K. Ratkje i Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal

Koronakrønikene: Maja Ratkjes Koronaberetning 2020

Å være vitne til uvirkelige hverdager. Følelsen av å miste kontroll. Installere hønsehus. Konsumere film. Mikse prosjekter som har blitt...

Alisa Weilerstein

Alisa Weilerstein inngår sambeid med Trondheimsolistene

Cellisten, som også er solist, vil jobbe som såkalt artistic partner på flere av orkesterets kommende prosjekt.