Turboneger 2

Carlings: – Skjønner ikke hemmelighetskremmeri rundt Levi´s-kultursponsing

– Jeg skjønner ikke hvorfor Øyafestivalen er så redde for å stå frem med at de har inngått en alternativ sponsoravtale med Levi’s, der jeansleverandøren kommer med et kulturelt bidrag i form av artister, sier markedsjef i Carlings, Knut Vidar Nilsen. Bakgrunnen er at det den siste tiden har blitt kjent at Levi’s produserte en scene på fjorårets Øyafestival, og også deltok i innhentingen av artister.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Levi’s-markedsjef Morten Isachsens utspill under en paneldebatt på Norsk Rockforbunds årmøte på Betong skaper liv og røre. Ikke minst skyldes dette at Øya-festivalen har vært heller tilbakeholdne overfor media og andre interessenter med hensyn til informasjon om dette samarbeidet. I ettertid har de dels fornektet noen av de fakta Isachsen kom frem med her. Levi`s markedsjef, mente at det var uinteressant for Lervi’s å gå inn med ren kontantstøtte, og fortalte åpent om hvordan Levi’s i fjor booket artister til Øyafestivalen. Carlings’ markedssjef Knut Vidar Nilsen kan vanskelig forstå hemmelighetsskremmeriet rundt denne saken.

— Jeg vet ikke hva jeg skal si om dette. Kanskje er ikke Øyafestivalen modne nok organisasjonsmessig eller med hensyn til måten dette foregår på. Av denne grunn vil de ikke vil gå ut med detaljer eller opplysninger om samarbeidet?

I den postmoderne virkelighet blir det naivt å tro at forholdet mellom de kommersielle aktørene og kulturformidlerene fortoner seg som ren utbytting. Det nye er at mer eller mindre platte bidrag til festival-norge i form av oppblåste badeballer, plakater og rene pengeytelser ,har blitt erstattet av rene kulturytelser. Dermed er det snarere slik at sponsorene også ønsker å bidra til et bedre produkt.

— Jeg skjønner ingenting av hvorfor Øyafestivalen er så redde for å stå frem med at de har inngått en alternativ sponsoravtale med Levi’s, der jeansleverandøren kommer med et kulturelt bidrag i form av artister, sier markedsjef i Carlings, Knut Vidar Nilsen.

Nilsen er i likhet med mange andre aktører i musikkbransjen forundret over hemmelighetsskremmeriet rundt den nye typen sponsoravtaler som er blitt gjort mellom kulturarrangører og sponsorer de siste årene. Her har vi kunnet se sponsorene i en stadig mer aktiv rolle, og firmaer som Levis og Carlings har markert seg med også å gå inn i den kunstneriske sfæren.

— Jeg kan forstå at dette er en sak, og at media fatter interesse for dette. Det kan jeg forstå utifra utgangspunktet at man må være varsom når børs og katedral blandes sammen. Det er viktig å være på vakt, og passe på at en trår riktig i forhold til aktørene. Noe av det vanskeligste vi står overfor som representant for markedskreftene, og som kommersiell aktør, er å ikke ta seg til rette slik at vi ikke griper inn i den kunstneriske sfære.

Hvilke forventninger og ambisjoner har dere i Carlings når dere sponser kultur?

— Forventningene våre til en sponsoravtale med en kulturell aktør er litt sammensatt. Det er viktig at de som jobber hos oss synes at det vi jobber med er ting som de ansatte synes har en verdi for Carlings i vår internkultur. Vi har lagt vekt på å synliggjøre rockmusikk. Vi jobber med ting som vi synes er kult, og har et litt enkelt referanseapparat i så måte. Det er også viktig at bandene som vi jobber med føler at de finner seg til rette etter våre premisser.

— Vi skiller klart mellom de ulike tingene vi jobber med, fortsetter NIlsen. – Vi jobber aldri med artistenes scenebekledning – med ett unntak, som var Turboneger for en del år tilbake. Ellers blander vi oss ikke i bandets konsept eller deres måte å fremstå på scenen. Vårt arbeid bygger på et stort og ekte engasjement for musikk, og er også nødt til å gjøre det for å ha den effekten som vi ønsker at det skal ha.

— Vi vil hjelpe unge norske og svenske band slik at de får mulighet til å gjøre ting de ikke ellers hadde kunnet gjøre. Det føler jeg at de setter pris på. I hvert fall kan det virke som om artistene er trofaste mot oss. Vi har brukt mye tid til å finne grenseoppgangene for hvor mye vi kan og ikke kan gripe inn i et kulturarrangement.

– Om vi hadde gått inn på å konstruere en «look», slik det tradisjonelt sett har vært vanlig i moteverden, tror jeg ikke vi ville hatt så mange henvendelser fra små band som gjerne vil jobbe med oss. I dag mottar vi like mange henvendelser om samarbeid som et middels stort plateselskap. Dette tror jeg skyldes det at vi opptrer renhårig , og skiller klær og musikk.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev