Norge har en bemerkelsesverdig tilvekst av unge musikktalenter, og mange av dem vil gjerne gripe den sjansen en solistopptreden med Bergen Filharmoniske Orkester representerer, skriver Filharmonien i en pressemelding. I dag er det klart for De Unges Konsert i Grieghallen.

Sanae Yoshida 2007

I tillegg til at unge utøvere gis solistoppdrag, fremfører orkesteret også verk av unge komponister.

De Unges Konsert er et tradisjonsrikt innslag i orkesterets virksomhet, og mange av dem som gjennom årene har vært på podiet, har siden gjort seg sterkt gjeldende i norsk musikkliv. Aldersgrensen oppad for instrumentalister er 24 år, og for sangere og komponister 27 år. O. Kavli og Knut Kavli’s Almennyttige Fond er hovedstøttespiller for De Unges Konsert, og også i år vil Kavliprisen og Kavlis publikumspris deles ut.

Programmet er som følger:

Martin Romberg (1978): “Véttir (Hommage à Grieg)” for stort orkester

Sergej Prokofiev (1891-1953): “Konsert for klaver og orkester nr. 1, Dess-dur, op. 10”
2. sats: Andante assai
3. sats: Allegro scherzando
Solist: Sanae Yoshida, klaver

Edvard Grieg (1843-1907) “Den Bergtekne, op. 32”
Gioacchino Rossini (1792-1868): Fra “Barberen i Sevilla”:
Largo al factotum
Solist: Kjetil Støa, baryton

Maurice Ravel (1875-1937): “Tzigane”
Solist: Sara Chen, fiolin

Jacques Ibert (1890-1962): “Concertino da camera”
2. sats: Larghetto –
3. sats: Animato
Solist: Ola Asdahl Rokkones, altsaxofon

Giacomo Puccini (1858-1924): Fra «La bohème»:
“Quando me’n vo’ soletta la via”
Léo Delibes (1836-1891): “Les filles de Cadiz”
Solist: Anne Wik Larssen, sopran

Edvard Grieg : “Konsert for klaver og orkester”, a-moll, op. 16
1. sats: Allegro molto moderato
Solist: Christian Hundsnes Grøvlen, klaver

Konserten sendes senere i NRK P2

Om de medvirkende:

Terje Boye Hansen utdannet som fagottist, musikkpedagog og dirigent, og etter at han avsluttet sine studier spilte han i Den Norske Operas orkester, fra 1980 som solofagottist. I tillegg til musikerstillingen hadde han dirigentoppgaver i inn- og utland, og etter at han sluttet som orkestermusiker ble han i 1993 igjen tilknyttet Den Norske Opera, denne gangen som dirigent. Han har turnert med DNO flere ganger i inn- og utland, og hatt dirigentoppdrag i Sverige, Polen, Russland, Tyskland, England og Sør-Afrika. I 1988 ble han kåret til «festivalens dirigent» ved Neue Musiktheaterwerkstatt i Berlin. Fra 2000 til 2006 var han med på å bygge opp Kristiansand Symfoniorkester. Hans repertoar omfatter en lang rekke operaer, operetter og balletter. I de senere år har han interessert seg spesielt for eldre, glemt norsk musikk av høy kvalitet, og han ledet uroppførelser av to operaer av Hjalmar Borgstrøm og var den drivende kraft i rekonstruksjonen av Sigurd Islandsmoens «Requiem», som ble innspilt under hans ledelse.

Martin Romberg (29) er født i Oslo, men vokste opp i Tønsberg, hvor han ble påvirket av et aktivt kunst- og musikkmiljø. Han studerte klaverspill, musikkteori, komposisjon og orkesterledelse i Norge før han fikk plass ved universitetet i Wien, hvor han studerte komposisjon med sveitsiske Michael Jarrell og den tyske filmkomponisten Klas Peter Sattler. Han virket som filmkomponist for østerriksk fjernsyn, forskjellige mediaproduksjonsselskaper og som arrangør for ensembler og orkestre. I tillegg arbeidet han som musikkritiker og for Universal Edition, hvor han blant annet redigerte for utgivelse verker av Pierre Boulez og Morton Feldman. Etter en lengre studiereise til land i det fjerne Østen, har Romberg slått seg ned i Paris som komponist. Han har en forkjærlighet for postromantiske orkesterverker i det store format – inspirert av mytologisk materiale fra ulike kulturer rundt om i verden.

Sanae Yoshida (24) er født på Hokkaido i Japan, og i 2005 avsluttet hun sine studier ved Toho Gakuen College of Music i Tokyo med bachelorgrad etter fire års studier. Hun hadde en rekke lærere og deltok i mesterklasser i Japan. Hun flyttet deretter til Norge for å studere med professor Jiri Hlinka ved Barratt Dues musikkinstitutt i Oslo, hvor hun nå arbeider med sin mastergrad. Hun har også studert kammermusikk med blant andre Geir Inge Lotsberg. Yoshida er tildelt stipend fra Norges Forskningsråd og Skandinavia-Japan Sasakawa-stiftelsen, og har vunnet en rekke pris og konkurranser i Japan og Norge. I januar i år spilte hun med Barratt Dues symfoniorkester under ledelse av Halldis Rønning.

Kjetil Støa (26) er født og oppvokst i Verdal i Nord-Trøndelag, og studerer ved Musikkonservatoriet i Trondheim, hvor han er inne i sitt siste studieår for mastergraden i utøvende musikkdramatikk. Han er jevnlig benyttet solist i Trøndelag, og har medvirket i oppsetninger ved Trøndeoperaen, Musikkteatret i Trondheim og Trøndelag Teater. Han ble i år tildelt Adresseavisens kulturstipend.

Sara Chen (16) begynte å spille fiolin da hun var fem år, og to år senere var hun solist med Bærum Symfoniorkester. Deretter ble hun elev hos Alf Richard Kraggerud ved Barratt Dues musikkinstitutt, og siden 2005 har hun vært elev av Stephan Barratt Due. Hun går på musikklinjen ved Foss videregående skole i Oslo. Chen har allerede hatt en rekke solistoppdrag, blant annet ved Peer Gynt-festivalen i 2001, under en Kina-turné samme år, en turné til Slovakia i 2004 og Grieg-festivalene i 2002 og 2003. Hun var solist og konsertmester med Oslo Sør Ungdomsorkester i 2006, og i år skal hun spille blant annet ved Olavsdagene i Trondheim og på Troldhaugen. Hun har vunnet førstepriser ved en rekke norske strykermesterskap og vant virtuosprisen ved Gnessin-konkurransen i Moskva i 2003 og førsteprisen ved den internasjonale «Remember Enescu»-konkurransen i 2006. Hun er tildelt flere norske og internasjonale stipendier, og fikk Karoline-prisen 2007, som går til elever i den videregående skolen som også gjør seg bemerket innen idrett, kunst og kultur.

Ola Asdahl Rokkones (23) kommer opprinnelig fra Oslo, men er i ferd med å avslutte sin bachelorgrad i utøvende klassisk saxofon ved Høgskolen i Tromsø med Vibeke Breian som lærer. Han er en av de få norske saxofonister som har studert både jazz og klassisk spill, og er svært aktiv på konsertscenene i Nord-Norge. Han spiller med og komponerer for en rekke ensembler innenfor jazz-, tango-, salsa-, afrikansk folkemusikk- og funkfeltet. I tillegg arbeider han med samtidsmusikk og har allerede urframført flere verk av norske komponister. Han er også festivalsjef for latinfestivalen «No Siesta, Fiesta!» i Tromsø. Blant hans lærere har vært Jean-Yves Fourmeau (klassisk), og John-Pål Inderberg, Jan Gunnar Hoff og Helge Hurum (jazz).

Anne Wik Larssen (23) er fra Trondheim, og tok klaverundervisning før hun ble sangelev ved den kommunale musikkskolen. Nå studerer hun klassisk sang på tredje året i det fireårige bachelorstudiet ved Musikkonservatoriet i Trondheim, med Kåre Bjørkøy som lærer. Hun har deltatt i mesterklasser i samtidsmusikk, fransk barokk og europeiske lieder, og blant annet medvirket i oppsetninger ved Trønderoperaen («Figaros bryllup»), Steinvikholm Musikkteater (Rakel i «Olav Engelbrektsson»), Musikkteatret i Trondheim (Papagena i «Tryllefløyten«), Oslo Operafestival, vært solist i Händels «Messias» i Orkdal Kirke og Vår Frue kirke i Trondheim, og hadde tittelrollen i Piazzollas tango-operette «Maria de Bueonos Aires» under Operafestukene i Kristiansund i år.

Christian Hundsnes Grøvlen (17) er fra Bergen, og har vært elev av Signe Bakke ved Griegakademiets talentklasse Unge musikere siden høsten 2004. Han har også timer med Audun Kayser. I 2005 vant han Ungdommens Musikkmesterskap i sin aldersklasse, og ble tatt ut som en av tolv deltakere til semifinale i NRKs konkurranse Virtuos. Sist sommer åpnet han Troldhaugens sommerkonsertserie og deltok i Philomusica-kurset i Oxford, hvor John Lill og Vladimir Krainev var blant lærerne, samt ved sommerskolen i Valdres, der Jiri Hlinka underviste. I november spilte han Griegs klaverkonsert med Luftforsvarets Musikkorps Trøndelag. Han går på musikklinjen ved Langhaugen videregående skole, og har representert Norge under Hansa-dagene i Tyskland, der han ga to konserter med musikk av Grieg.

Publisert:

Del: