Torgny (Foto: Richard Eriksen)

– VG-lista er helt avleggs

– Det reelle musikkonsumet i dag speiles ikke i VG-lista i det hele tatt, sier Torgny Amdam. Han og andre norske artister har opplevd store visningstall på nettet, uten at det registreres av noen hitlister.

Kalender

El Muro Tango & Inés Cuello

19/09/2020 Kl. 20.00

Oslo

Vinylens Verden

19/09/2020 Kl. 18.00

Rogaland

El Muro Tango & Omar Mollo

19/09/2020 Kl. 21.00

Oslo

Kampenjazz: Braid

20/09/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

— For to år siden laget vi en video til låten “Happy New Year”. Den ble plukket opp av et selskap i USA som lager TV til fast food-restauranter. I løpet av den nyttårshelgen ble videoen vår sett 30 000 ganger på YouTube. Nå, en nyttårsaften senere, er vi oppe i nærmere 60 000 visninger. Det er ikke helt Justin Bieber, men det er jo litt, da, sier Morten Krane i det norske bandet The Captain and Me.

Her er videoen:

Historien om “Happy New Year” illustrerer det man kan kalle nettets anonyme popularitet. 30 000 avspillinger på en helg er mye. Men det ble ikke registrert noe annet sted enn i telleren på YouTube-videoen. Krane tok på et tidspunkt kontakt med GramArt og TONO for å høre om det var mulig å få noen penger fra USA, og fikk som svar at det nok ville koste mer enn han kunne håpe på å få tilbake. Og det ble heller ikke noen listeplassering ut av det.

— Jeg har vel kommet fram til det at “sånn er det”. Jeg er ikke bitter, men det betyr ikke at jeg ikke ønsker meg en ny modell som også gir noe tilbake.

Sosiale hitlister
I fjor ble det lansert tre store tjenester i USA som ranker musikk etter popularitet i sosiale medier. Først ute var The Ultimate Chart (som Ballade [link id=66078 title=»skrev om i juli»]). Billboard fulgte raskt opp med sin Social 50, og like før jul lanserte MTV noe de kaller for Music Meter. Sistnevntes måte å beskrive seg selv på er ganske dekkende for tankegangen til alle tre, så vi siterer litt derfra:

“Hvis du bare ser på de tradisjonelle hitlistene, ville du tro at Susan Boyle var det hotteste siden Willow Smith. Men da ville du på mange måter tatt feil. (…) Med lanseringen av Music Meter den 14. desember, håper MTV å skape lister som måler hvilke artister som opptar fans på nettet akkurat nå. I stedet for å basere seg utelukkende på tradisjonelle målemetoder, rangerer Music Meter de 100 øverste artistene basert på buzz i sosiale medier, streams på videosider, og data om salg og radiospilling, og gir på den måten et oppdatert bilde av fremadstormende og omsnakkede artister.”

Den norske tjenesten Lovly gir en indikasjon på popularitet i sosiale medier – les mer om det[link id=66482 title=» i denne saken«].

— VG-lista er helt avleggs
VG-lista har ofte blitt kritisert for å ikke inkludere salg av musikk fra bensinstasjoner og lignende utsalgssteder. I senere tid har det også blitt påfallende hvordan salget av landets mestselgende artister, som for eksempel Bjørn Eidsvåg, ikke registreres godt nok, siden en betydelig mengde av album selges via dagligvarekjeder som COOP og Rema 1000.

Torgny Amdam har med sitt soloprosjekt Torgny fått mye oppmerksomhet for singlene “Big Day” og “The Only Game”. Musikkvideoen til sistnevnte ble kåret til Skandinavias beste under Bergen Internasjonale Filmfestival i høst.

— De to videoene blir nå spilt ca 200 ganger i døgnet, i snitt, og det har ikke stoppet opp, heller. Det bygger navnet mitt som artist, og det er jo dødskult at noe slikt blir lagt merke til på denne måten. Men salget av singler er minimalt, sier Amdam. Han mener VG-lista per i dag er “helt avleggs”.

Les sak om videoen til «The Only Game» her: [link id=66111 title=»Musikkvideoens nye liv«]

— Hvor mange som kjøper CDer på Platekompaniet er bare en liten del av helheten i musikkhverdagen i dag. VG-lista er helt avleggs hvis den har til hensikt å fange opp hva folk virkelig bryr seg om. Det reelle musikkonsumet i dag speiles ikke i det hele tatt.

Jobber for å få inn streaming i VG-lista
Marte Thorsby, daglig leder i IFPI, organisasjonen som som utarbeider VG-lista, sier lista ikke har til hensikt å gjenspeile det totale musikkonsumet.

— Hensikten er å reflektere kjøpt og betalt musikk, som utgjør en stor del av, men ikke det totale konsumet. Om man skal gjenspeile det totale konsumet må både radiospilling og avspilling på ulike gratis nettjenester omfattes. Hvis VG-lista bare reflekterte det som selges i fysisk format, er jeg enig i at lista ikke ville vært representativ. Men den inneholder også tall fra nedlastning, noe som utgjør en større og større del av det totale musikksalget. Vi jobber også med å innlemme streamingtall i utarbeidelsen, noe som vil gjøre lista enda bedre, sier Thorsby.

Det er ikke per i dag klart når streamingoversikten kan bli en del av lista.

— VG-lista er ment for å reflektere det som faktisk selges av musikk, men det er klart sosiale medier er viktig for det totale konsumet. Et stort antall visninger kan generere salg, streaming og konsertpublikum, og er en viktig del av verdikjeden, sier Thorsby.

Stillinger

Forretningsutvikler

Sørf – Sørnorsk kompetansesenter for musikk

Førsteamanuensis i fløyte

Norges musikkhøgskole

Førsteamanuensis i klarinett

Norges musikkhøgskole

Kantor

Ulstein kyrkjelege fellesråd

Direktør kultur og folkehelse

Trøndelag fylkeskommune

Seksjonssjef Den kulturelle skolesekken

Innlandet fylkeskommune Kultur

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev