Hopp til innhald
BøygArd – Belly Dream

Plata-konsert som planlagt

Søstrene Bøygard, som også utgjør bandet ved samme navn, får allikevel spille konsert for rusmisbrukerne på plata klokken 1400 idag. – Jentene har jobbet med rusmisbrukere i 10 år, og hadde lovet å spille konsert for dem når debutplata kom ut. Nå får de heldigvis holdt det løftet, selv om politiet først sa blankt nei, forteller Arve Bøe fra Bergen Records.

Av Knut Steen

Søstrene Anita og Tove Bøygard fikk full støtte fra kommunen og byrådsleder Erling Laes velsignelse da de søkte om å få holde konsert for Oslos rusmisbrukerne. Konserten skulle finne sted på rusmisbrukernes eget samlingssted, nemlig «plata» ved jernbanetorget.

— Kort tid før konserten, da bandet skulle si fra til politiet om hva som skulle skje, fikk de beskjed om å avlyse. Politiets begrunnelse var at man ikke skulle dra noen form for positiv aktivitet til plata, fordi det kunne tiltrekke seg nye rusmisbrukere, forteller en oppgitt Bøe.

Da anken til Politisjefen også resulterte i avslag, sendte Bøygard saken til justisdepartementet. Da fikk plutselig pipa en annen lyd, forteller Bøe:

— For tre dager siden fikk vi en telefon fra politiet om at vi allikevel kunne holde konserten. Dette er antakeligvis takket være Erling Lae, Østlandssendingen, Dagbladet og andre medier som har engasjert seg i saken.

— Både vi og jentene er glade for at fornuften endelig har seiret, og for at rusmisbrukerne får konserten sin. Men å hevde at en konsert som holdes klokken to på en hverdag liksom skulle trekke nye rusmisbrukere til plata, blir uansett absurd, mener Bøe.

Den hardt tilkjemepde konserten finner sted klokken 14, og med seg har Bøygard musikerne Jørund Bøgeberg på bass, Geir Sundstøl på gitar og Bjørn Gunnar Sando på trommer.

Bøygards musikk beskrives som en balladebasert blanding av folk, pop og rock. Bandet ga ut sin debutplate Belly Dream i fjor. Mer informasjon om Bøygard finner du på denne siden.

Ledige stillinger

Relaterte saker

Nivelkinn

Misnøye med Spellemannsendingen

Odd Nordstoga kunne forlate Tønsberg Kulturhus som en av Spellemannpris-vinnerne, men er likevel lite begeistret over måten TV-delen av showet...

Flere saker

Paal Ritter Schjerven

Paal Ritter Schjerven skal produsere konserter for NRK-publikummet

Får ansvar for den nye satsinga NRK Scenen. Ritter Schjerven går tilbake til NRK, etter blant annet 16 år ved...

Hackaton

Skal utvikle fremtidens løsninger

Samarbeid mellom musikk- og teknologifeltet har et forbedringspotensial. Music Hackaton er en nyvinning under årets by:Larm som vil bøte på...

Utestedet Blå på Grünerløkka i Oslo har samarbeidet tett med Øyafestivalen i mange år. Nå er det klart at Blå avslutter samarbeidet med festivalen.

Sendingen er sponset av NOSTALGI AS, ALT VAR BEDRE FØR og DE SKJØNNER INGENTING INC.

Her deler kreativ leder Lars Tefre Baade et blikk på Spellemann og engasjementet rundt Pepsi og valg av flate.